mandag 8. juni 2009

Canis samling #3 i Trondheim 06-07 juni 09

Så var det tid for å pakke bilen og sette seg bak rattet for nok en langtur.

Denne gang var det samling i Trondheim - en koselig by jeg ikke har vært i siden jeg var 13 år siden (jadda, leeenge siden!). Den gang var det ankomst med fly, denne gang med bil. Jeg ble tipset om reiserute via Lærdalstunellen - Filefjell via Fagernes - ta av til Kvitne og kjøre via Beitostølen og Valdresflya til Otta, deretter Dombås, Dovrefjellet. En fantastisk fin tur! Flotte fjelloverganger med vakker, vakker natur og landskap! Det var for vakkert til at vi ikke kunne stoppe, så Zanto og jeg stoppet på alle fjellovergangene og gikk tur - helt herlig! Vi tok oss god tid på veien, og var fremme rett over 21 fredag kveld (brukte ca 10 1/2 t tot). Stemningsrapport:

Deilig tur på Filefjell

Ny deilig tur på Valdresflya i nyyydelig vær!

Det var flere som hadde booket på samme sted, så vi pratet og koste oss med kaffe og vaffler før siste tusletur med hundene og sengen kalte.

Lørdag var det først litt informasjon om helgens agenda og teori, før vi startet helgens trening: konkurranselydighet! I vel 7 timer trente vi i grupper på 3 og 3 med utvalgte øvelser som bl.a. ruten (allez! var jo stiligere da, enig med Cecilie!), nivå 4-5 på stimulikontroll av div øvelser som "Værsågod", innkalling fra sitt/stå osv. Jeg jobbet bl.a. i gruppe med Simen, Tone, Catja og Kristin. Kjempe morsomt - og utrolig lærerikt å jobbe flere i grupper mtp observering, tips og råd osv.!

Jeg har aldri trent ruten før, så jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gjøres. Det er flere måter å trene inn ruten på; target er vel mest "vanlig", men jeg bestemte meg (selvsagt) for å prøve å shape....jatta.... Gikk faktisk overraskende bra, men på runde 2 bestemte jeg meg plutselig for å teste metoden noen andre startet med; bruke medhjelper til å dunke på den kjeglen hunden skulle løpe mot. Tror dette egentlig bare gjorde det litt rotete for Zanto - gikk veldig greit i starten, men så stoppet det liksom litt opp. Hmm...så var det dette med å være tro mot "handlingsystemet" man har valgt å kjøre da....burde sikkert ha holdt meg til shaping og ikke bytte sånn midt i - men men, vi får ta det opp igjen...en gang... ;oD

Lørdagen gikk fort unna, plutselig var klokken blitt 18, og vi skulle pakke snippsekken og avslutte for dagen. Med mye informasjon, gode tips og god trening i baggasjen dro vi til sentrum for å spise middag, før alle trøtte tryner vendte snuten hjem til motellet for tidlig natt - en super dag får både 2 og 4 beinte!

Søndag skulle vi jobbe med egne øvelser som vi ønsket hjelp til. Vi var fordelt i 2 grupper á 6 personer - veldig kjekt og utrolig lærerikt å observere de forskjellige ekvipasjene fra "problem" til løsning :o) I den gruppen jeg var i, hadde 3 "problemer" med apportering - men alle i forskjellige øvelser (hopp over hinder med ab, "vanlig" apportering osv.), hals på død gjenstand, luktdiskriminering, fremadsending til gruppe (bruks) m.fl. Skriver "problem" i gåseøyne (hvorfor heter det det egentlig) fordi de fleste var veldig fine - det går vel helst på å trene ett og ett moment for seg grundig (hold fast, hold fast i bevegelse, utg stl med ab osv.), før det kjedes sammen.....med-elev-studentene mine er bare så flinke att! Jeg er mektig imponert over dem alle! Mange kjempe spennende øvelser, og mye nyttige tips til læring og veien videre! Dette var skikkelig gøy altså :o)

Jeg hadde 2-3 øvelser som jeg ønsket hjelp til - og mange som jeg ønsket tips til innlæring på (ikke læresugen jeg...nei nei...hehe). Jeg ønsket hjelp til fri ved fot med holdter og vendinger (venstre vendingene er så som så), stå under marsj og budføring (bruks). Ble tipset om ikke å trene fvf og stå under marsj samtidig - dermed ble stå under marsj strøket på listen. Forklarte hvordan jeg hadde startet innlæringen med budføring (se forrige blogg innlegg), Morten syntes det høres veldig bra ut - så jeg fikk beskjed om å fortsette med det og etterhvert få medhjelper på trening til å være med på budføring, stryke Zanto langs med munnviken når han kommer i utg stl før klikk og belønning, slik at han blir vant til at andre tar på ham når han sitter i utg stl og generelt. Gleder meg til å fortsette med denne øvelsen - må bare finne ut når vi er hjemme samtidig så sambisen kan være med.....

Dermed ble fvf med holdter og vendinger øvelsen Zanto og jeg skulle vise, forklare hvordan vi hadde trent/trener, hva som er problemet og hvordan det kan løses. Pirkepetrine (=meg) mente at Zanto tidvis henger litt etter, går pittelitt for langt ut fra meg, greie holdter (stortsett), fine høyre vendinger men så som så venstre vendinger. Har oppdaget at Zanto ikke har så god bakpartskontroll som jeg trodde han hadde, så vi har tatt frem igjen kassen for å jobbe på det - og ikke uventet kommenterte Morten det rimelig kjapt ;oD

Han syntes ikke Zanto gikk for langt ut fra meg - han syntes han gikk riktig så flott... ;o) Hehe...vil jo heller ikke at han skal gå klistret inntil meg - det er jo ikke fint å se på når fører dunker foten i hunden hele tiden, eller må gå som om ene foten er kortere enn den andre for ellers så blir det kræsj med hodet til hunden (= bedre kjent som klenging...)....sååå...pirkepetrine gir seg og er veldig glad for at Zanto har en så bra fvf som han har ;oD

Fikk gode tips til trening av bakparktskontroll mtp venstre vendinger - og en sjarmerende utfordring; vise på neste samling på Sølen fvf med holdter, vendinger og baklengs firkant...noen som lurer på hva vi må ha fokus på neste måneden eller? *hehe* Men, jeg liker jo gode utfordringer så den er grei! ^^

Som øvelse # 2 valgte jeg derfor noe vi aldri har trent på før; dekkmarkering på gjenstand. Morten forklarte og instruerte, Zanto og jeg jobbet. Fikk først frivillige dekker, men siden Zanto har lett for å "sprette" ut av stilling etter klikket (har ikke hatt så mye fokus på å holde posisjon etter klikket e operasjonen hans - da var han så passiv, så for å hente kreativiteten og alle de frivillige atferdene...), så belønnet jeg når han var i dekk posisjon. Da holder han posisjonen mens jeg kan flytte meg rundt, klikke og belønne uten å reise seg. I hvertfall sånn generelt... ^^

Zanto tok dette veldig fort - værre med koordineringen min; flytte meg, så gjenstand, klikke for fremlabbsbevegelse, pase på å belønne i posisjon før ny runde. Hehe. Gikk litt fort i svingene innimellom, men alt i alt så syntes jeg at Zanto gjorde en flott innsats og jeg et hederlig forsøk ;oD

Vi avsluttet halv fire - fire, og tiden var inne for å vende snuten Vestover igjen. Med en godt fornøyd Zanto i bilen, dro vi avsted. Liten pause på Dovrefjell, hadde planlagt deilig tur på Beitostølen i det fine været - men når vi kom til Valdresflya ség det tunge skyer innover fjellet og snøen lavet ned. Godt jeg har god bil! Hvem hadde vel ventet snø i juli måned...! På Beitostølen høljet det ned, så der ble det heller ingen stopp. Nærmere Vestlandet og Filefjell skinte solen igjen, så Zanto og jeg fikk oss en deilig kveldstur i solnedgangen - helt alene i det vakre landskapet. Balsam for sjelen. Fikk ladet batteriene godt på kveldsturen, så vi kjørte likeså godt helt hjem i vakkert sommervær :oD

Nok babling, nå er det på tide med bilder fra helgens kjekke Trondheimstur!
Catja og Cocker trener apportering...

Hilde og Saga under innlæring av fremadsending til gruppe (bruks)

Lotta og Catja har demo på fremadsending i DCH progr, før Lotta og Ringo setter i gang :o)

Kari-Anne og Heidi trener apport og kryp
Anna Karin og Mix trener apport....

...deretter dekk under marsj.....

Catja og Cocker trener hals på død gjenstand (sjekk bakbena til Cocker - skjønningen!)

Hilde og Saga trener luktdiskriminering
Lotte og Ringo trener hopp over hinder med apport
Tone og Yopplin trener fredadsending til gruppe

En glad Kari-Anne, med flinke Heidi - gjett om Heidi jobbet bra etter denne lekebelønningen da...;oD

5 kommentarer:

  1. Heisann, kurskompis!

    Endelig et referat fra deg også:D Skikkelig fyldig og bra referat! Alltid kjekt å få med seg andre sitt syn på disse helgene, for ikke alltid at hukommelsen er komplett hos meg ^^

    Mye fine bilder, og spesielt de fra fjellet er jo HERLIGE da! *leeengte til fjells*

    Ellers ser jeg at vi endte opp med ganske like bilder, hihi. Ikke så rart kanskje, siden vi stort sett satt ved siden av hverandre å knipset ;P

    Du, jeg lurer på en ting ang freestyle-prosjektet:

    Når dere var på kurs med Merete, fikk dere noen tips på arbeidsmetoder når man skal designe en koreografi? Tenker litt på om hun lager/tegner skisser og slikt?

    SvarSlett
  2. Helluen frøken flink!
    Hehe - takk o takk for det, er nok ikke på langt nær så god på referatskriving som deg ;o)

    Fjellturene på veien var bare helt deilig - snakk om balsam for sjelen og få ladet batteriene delux! *ahhh - enig med du; leeengter til fjells!*

    Morsomt med bildene, ja - hehe - var vel kanskje ikke uten grunn at vi ble kalt papparazziene? *kniiis*

    Vedr. arbeidsmetode på Freestyle, så beskriver man sekund for sekund hva hunden kontra fører skal gjøre i de forskjellige momentene i sangen,altså en skisse over programmet og alt som skal gjøres og når.
    Eks.:
    * Musikk starter, hund og fører står ved kjegle, hund snurrer på v side alene, fører står i ro.
    * Tekst "lalala" - fører snurrer mens hunden står i ro
    * Tekst "lalalalala": begge snurrer, går fremover e snurr
    * hund tar slalom mlm bena 4 ganger frem til neste kjegle
    osv.
    Det beror på musikken (sammen med teksten) og hvordan den er kontra koreografien.
    Som Michelle viste med musikk og hunden som beveger seg: musikkens uttrykk og rytme skal falle naturlig med hundens bevegelser - da blir programmet best :o)
    Man kan ta seg større "friheter" i et program der det er instrumental musikk, kontra en sang som har kjent tekst og som lett gir assosiasjoner...
    Merete anbefaler faktisk at man ikke baklengskjeder da man mister spontaniteten og kreativiteten i koreografien - dersom man er 1 sek for sen i starten på låten - så ramler hele programmet sammen om den er baklengskjedet, i stedenfor at man kan "speede" frem i programmet til "rett tid" på musikken - uten at det blir ødeleggende for dansen og programmet.
    Vi fikk prøve seg, og det er ikke bare-bare å starte hunden i nøyaktig samme sekund som musikken....
    Vet ikke om du ble klokere på dette svaret - gi meg et ord om jeg er utydelig, så prøver jeg å forklarer igjen ;o)
    Klem klem

    SvarSlett
  3. Liten rettelse;
    man beskriver gjerne sekund for sekund - man må selvsagt ikke!... men det gjør jo det hele lettere rent koreografi-messig og mtp på tekst og endringer i musikken...og ikke minst; for ens egen del rent hukommelsesmessig ;oD
    Gjør det du opplever som enklest og greiest for deg og Heidi, selvsagt! :O)

    SvarSlett
  4. TUSEN hjertelig TAKK for at du tok deg tid til å svare så utfyllende (veldig godt beskrevet også, forresten :D)

    Ok, jeg ser poenget til Merete vedr baklengskjeding. Men..musikk har jeg ikke tenkt så mye på egentlig. Kommer bare til å lage et lite program uten musikk. Men bare det er vanskelig nok for meg, hehe

    Det jeg opplever som litt vanskelig, er å finne gode overganger mellom de adferdene jeg har tenkt å kjede sammen. Har funnet noen fine overganger på noe, mens på andre ting sliter jeg litt med kreativiteten. Hm....kanskje se litt mer på noen filmer for å samle ideer, og så skrive ei detaljert skisse a`la slik Merete gjør. Tror jeg gjør meg selv en tjeneste å ha en liten "plan" å jobbe etter ;o)

    Igjen, tusen takk for hjelpen! Du er en knupp!! :O))

    SvarSlett
  5. Bare en glede å kunne hjelpe :oD
    Hvilke overganger er det som "stopper opp" litt? Kan fvf, snurr e.l. øvelser bidra til flyten i overgangene?
    Hvis du trenger å boble, så hjelper jeg gjerne :o) Men min kreativitet kan jo tidvis boble veldg da..hehe ;oD

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP