fredag 9. oktober 2009

FERDIG!

Etter uker med sykdom og sår på Zanto, kom formen seg endelig sakte men sikkert!
Passet jo ypperlig siden vi skulle til Trondheim og ha avsluttende eksamen i Canis instruktør utdanning helgen 04-05 oktober.
Vi fikk hele 3 dager til å forberede oss, og jeg skal love jeg hadde litt hikke og sommerfugler i magen...
Sist vi trente, så var det Freestyle, Freestyle, Freetsyle  så naturlig nok lå dette øverst på tilbudslisten for frivllige atferder - alt annet var søkk vekke....
Sa jeg "sitt" så bukket han, sa jeg "dekk" så rygget han....dette var ord han aaalldri hadde hørt før, prøvde han visst å si til meg - eller han bare kjørte en total ignorering av hva "mor" sa, for "jeg vil heller dette; se på meg da, se på meg! Weehee, hva jeg kan, altså!"
*hehe*
Noen kjappe rep på frivillge sitt, dekk, stå og slikt - så kom det på løpende bånd igjen - heldigvis.
Han var treningsklar så det holdt, så utgangspunktet - tiltross usigelig lite trening siste 5 ukene - tilsa at dette faktisk kunne gå vår vei...uten at jeg helt hadde troen på det....

Fikk selskap i bilen fra Bergen til Trondheim av min mor - kjempe koselig. Hun ville så gjerne se fjellene i høstfargene - og gjett om ikke hun fikk sett dem! Da vi dro fredagen fikk vi altså knall blå himmel og et fantastisk vær hele veien til Trondheim - kunne ikke bestillt det bedre :o)
Vel fremme etter 10,5 timer i bil inkl stopp på Voss, Filefjell (blåste kaaaldt...brrr), deilig lunsj i naturen på vakre Valdresflya og mini stopp på Dovre, var det småprat med de andre som også var kommet frem - og ellers rett i loppekassen.
Eksamensdagen opprant, og de fleste møtte opp i det sure, blåsete høstværet godt påkledd, med smil (dog noe nervøse smil) om munnen og ville vel helst bare sette i gang og få eksamen unnagjort.
Zanto og jeg skulle på Cecilie sin gruppe og bedømmes som nr 3. Jeg liker best å være tidlig i gang, så jeg slipper å gå og grue meg hele dagen...
Et lite bytte med en med-student, så endte vi opp som nr 4 ut....
Fikk grei nok kjede som vi skulle baklengskjede, med noen momenter som jeg hadde håpet vi ikke skulle få (hold fast apportbukk...min store usj-og-æsj øvelse, Zanto sin favoritt leke...) og sitt fra holdt under marsj med innkalling. Hele kjeden var: FVF 10 meter (tror jeg, om jeg husker rett) - holdt - sitt og bli sittende - innkalling fra 10 meter - utgangsstilling - hold fast apport bukk - dekk.
Vi hadde 20 minutter til rådighet og som vi kunne bruke som vi ønsket.
Jeg meldte fra at jeg kom til å starte med momenttrening og ta for meg sitt fra holdt under marsj - ettersom vi aldri har trent dette før (kun sitt og bli sittende i front - ikke under fvf...), samt bli sittende og innkalling da vi da naturlig nok ikke har hatt den heller....
Zanto har etterhvert fått en knakende fin hold fast, men ettersom det som sagt var en stund siden vi hadde trent, så var jeg spent - veldig spent - på denne....
Vi satte i gang, følte vi hadde en bra økt og utrolig nok fikk jeg lært ham sitt, bli sittende + innkalling til utg stl på kort tid! Herlig!
Når jeg var ferdig med monent treningen, gav jeg beskjed om at jeg startet kjedingen - og det er her det gjelder å holde tungen rett i munnen....
Følte selv det gikk veldig veldig bra - men bedømmingen og resultatet måtte vi altså vente på til alle 13 med-elever var ferdige....ugghhh....

Vi skulle også bedømme de andre som hadde eksamen, så tiden gikk i grunnen fort unna med god stemning og glade fjes (spesielt fra de som var ferdige ;oD)
Jeg fikk at jeg hadde hatt perfekt kjeding, men visst nok hadde tatt en fremlengskjeding fra sitt - bli sittende og innkalling 1 gang. Kjedelig!
Jeg var sikker på at jeg kun hadde gjort det under momenttreningen min for å sikre bli sittende, og før jeg startet kjedingen.
Så jeg fikk ny kjede - enkel som bare det;
baklengsmarsj med fokus 3 m - direkte over i fvf 5 m - håndtarhet fra fvf posisjon og frem til front (hunden fryser nese i hånden) - sitt - dekk.
Disse momentene visste jeg at Zanto hadde i boks, så jeg startet kjedingen med én gang.
Denne gang var det Morten som bedømte. Fikk kjørt igjennom kjedingen 2 ganger før han kom smilende i mot meg, ristet med hodet som om "ja var dette noe problem for dere da?", holdt "labben" ut og gratulerte meg.  Er det saaant? kom det overlykkelig fra meg, før jeg kastet meg rundt halsens hans (stakkers) etter en klem ...hihi....sååå glad! JIPPI! SÅ GØY!

Om kvelden var det deilig middag med alle sammen, med desto tilhørende god drikke. Mamsen min var igjen på hotellet og hadde en sliiiten Zanto hos seg, mens jeg hadde en koselig kveld med de andre fra 2009 kullet.
Fikk mitt fine bevis med kommentar "årets gladeste kurselev" (kniis, jeg syntes jo alle var glede hele tiden jeg da - men det er nå meg...ser det positive i alt), og så fikk jeg jaggu meg ekstra premie for årets beste TEAGTeach prosjekt! HERLIG!

Søndag var det servicehund arbeid og klikkertrening på hest som stod på plakaten - kjempe gøy!
Har hatt om servicehund tidligere når Michele Pouliot var i Oslo i april 09, så jeg visste litt hva det bestod i. Valgte meg oppgave at Zanto skal dekke på teppet sitt når det banker på døren - der da banking på døren blir signalet hans for å springe til teppet sitt for å dekke.
Dekk har vært Zanto sitt sikreste kort alltid - han har hatt nydelige klaskedekk, men disse satt laaangt inne...
Klikket og belønnet ham for stå på teppet og deretter dekk - men oppdaget plutselig at han jobbet i front av meg han, og hadde ingen som helst formening om eller knyttet det sammen med at han dekket på teppet...hmmmm....i tillegg begynte han med stå på teppet og fryse i posisjon - som kommer av at jeg holder på å lære ham å tigge pent...så kom alle bukkene, ryggingen, hopp osv. som vi har i Freestyle programmet vårt opp igjen, så da var det bare å gå noen skritt tilbake og starte på nytt.

Vi kom ikke så langt at vi fikk lagt på banking som signal - men vi kom nå så langt at han skjønte det var dekk på teppet det dreide seg om - og da er vi noen gode skritt nærmere slutt resultatet ;oD

Etter en deilig lunsj var det vår gruppe sin tur til å klikkertrene hest....jeg har et slags skrekk-blandet-fryd forhold til hest. Syntes de er fantastisk vakre, skulle gjerne likt å kunnet mer om dem (men i og med at jeg har begrenset tilgang til hest ellers, så blir det naturlig lite av seg selv..) - men har også veeeldig respekt for dem og syntes de er stooore.....(=litt småredd, ja).
Fikk klikkertrene skjønne, fine Nina til å ta bittet selv - jeg blir jo så glade når de får det til at jeg vil jo smaske og kose masse med dem, men kjenner at jeg ikke helt tør å slippe med "løs" med 500-600 kg hest....hehe...en god kos fikk vi nå - og når jeg først blir trygg på dem og skjønner at de ikke har tenkt til å spise meg eller stange meg ned (som om de var en geit...), så blir jeg langt mer modig, og hadde nok absolutt turd å sette meg opp på ryggen.
Har gjort det med hestene naboen steller for, rir og trener - men det er noen år siden sist. Det er jo fantastisk å sitte på en hesterygg! Må innrømme det!

Etter vi var ferdige med den aller siste helgen og samlingen, dro mamsen min og jeg ut og spiste med mine med-kurselever Hilde og Tone. Vi hadde en kjempe trivelig kveld med deilig mat, dessert og drikke.
Utladet etter helgens begivenheter - var det tidlig i seng, for å være opplagt og klar til hjemturen dagen etter.

Været hjemover var dessverre ikke så bra som været til Trondheim, men etter sludd i Oppdal, snø-og isete over Valdresflya kom vi trygt over til Beitostølen og kunne spise lunsj og strekke på bena. Over Ryfoss var det ørlite snø her og der, men på Filefjell - der det skulle snø hele dagen og være virkelg mye snø på veien - der var det ikke et snøfnugg i veibanen - og knapt med snø på sidene. Deilig!
Stopp og luftetur på Voss igjen, før den siste timen hjem etter en deilig tur og en flott helg!

Rart å tenke på at vi faktisk er ferdige! Jøss....er nok ikke helt gått opp for meg, tror jeg...
Har kjent på at det ikke har vært bare-bare å gå med en hund på trenerutdannelsen og en annen på instrutkørutdannelsen - det har vært tungt å starte med grunnferdigheter på nytt med ny hund (selv om man uansett hadde trent på dem) - hadde jo vært enklere å bare fortsatt med Nikee som alt kunne dem - men oi så mange erfaringer og mye læring det har gitt! Hund er en berikelse og glede i livet - Zanto er bare en unikum og en skatt.
Han har jobbet som en helt for meg gjennom hele året - min skjønne lille pillehytt - er ham evig takknemlig for det (her han ligger og snorker og prumper som bare det med sine snikende ulltepper...)!

Gratulerer SÅ MYE til alle mine herlige med-studenter på Canis instruktørutdannelse 2009, vel bestått alle sammen med en super eksamen og takk for et fantastisk år!
Det har vært en sann glede å bli kjent med dere alle - håper virkelig vi holder kontakten og treffes igjen!


"Ahhh...ferdig og bestått!"

8 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med instruktørutdannelsen! Utrolig bra!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye. Godt jobbet. Lykke til

    SvarSlett
  3. Teresa og Tony: Tuuusen takk! :o)
    Det er bare så kjempe deilig å være ferdig med eksamen og ikke lengre ha den "over" meg - for ikke å glemme: en frisk hund igjen!
    Hurra :o)
    Tenk - for 1,5 år siden kunne jeg nada om klikkertrening annet enn det jeg hadde lest på nettet! Sprøtt å tenke på - og samtidig må jeg innrømme at jeg er litt stolt også over det Nikee, Zanto og jeg har klart sammen på denne tiden :oD

    Simen: JA - HURRA! Vi klarte det jammen meg! En herlig følelse!

    Klem E

    SvarSlett
  4. Hei og hå!

    Gratulerer enda en gang! :D

    Da er vi ferdige, og det er veldig rart å tenke på. Ingen flere samlinger med "gjengen" å se frem mot, ingen flere lekser å trene på..

    Håper vi sees igjen, Elín. For det har vært en glede å bli kjent med ei jente som deg. Vanskelig å ikke komme i godt humør i ditt selskap ;O)

    STOR klem til deg fra meg!

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye til deg og Zanto for kjempeinnsats gjennom lang tid og bestått eksamen!!

    SvarSlett
  6. Gratulerer til deg!
    Vi er goooode!!!! Tenker nok at vi kommer til å treffes igjen. Det er jo ikke langt fra Åsane til Samnanger, eller omvendt.
    Voff fra
    Hilde og Saga + + +

    SvarSlett
  7. Sissel: Tuuusen takk! det har væert et langt år, men samtidig har det gått utrolig fort....er mektig imponert over alt Zanto har lært fra mars og til nå - dette er gutten sin, det ;oD

    Kari-Anne: Tusen takk, så skjønn du er - og i lige så! Blir veldig rart å ikke skulle ha faste treff lengre - men vi må jo treffes jevnt og trutt håper jeg?
    Du er en herlig jente som jeg er blitt så glad i, Kari-Anne - masse lykke til videre til deg - gleder meg til å lese om deg og Heidi øvesrt på spor pallen ;oD

    Hilde: Ja - hurra - vi e goooo! *hehe* Grattis tilbake til deg - og JA! Vi treffes igjen - det er sikkert og visst!
    God klem i retur fra Zanto-panto og meg ;o)

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP