mandag 3. august 2009

Endelig trening igjen!

Sommertid er ikke alltid tilsvarende med treningstid - i hvertfall ikke i denne gården... i år har det vært fylling av containere etter mange års renoverings prosjekter, planering av hagen og endelig få det litt "skapelig" utenfor døren som har stått på agendaen og blitt prioritert. Ettersom man er prisgitt den hjelpen man kan få og når hjelpen kan stille - så har det blitt mest jobbing i hagen...men selvsagt deilige turer i skog og mark hver dag. Nikee har vært på besøk en ukes tid også, så det har ikke akkurat vært late dager med 2 stk "party-flatter" i hus ;oD

Zanto forguder Nikee, Nikee på sin side kan nok tidvis styre sin begeistring for en ellevill jypling med energinivå på størrelse med en Duracell kanin tilført noen ekstra volt...men sammen er de bare et radarpar og utfyller hverandre på godt og vondt. Der Nikee er rolig og avbalansert, kan Zanto ta fullstendig av - og motsatt. Kunne vel ønsket meg generelt sett at det var litt jevnere, men samtidig så elsker jeg jo når de er kreative og finner på ting - hunder med "gnist og glimt" i øyet :o)

Så skal jeg selvfølgelig innrømme at det er en liten baktanke med hagen og at det smies mens jernet er varmt; da får vi MYE bedre plass til trening fremover - ja, når hagen en gang blir ferdig ;oD *thi-hi!*

Litt trening har det selvsagt blitt - mest Freestyle øvelser og posisjoner. Jeg har bl.a. terpet på at Zanto skal kunne gå mellom bena, gå igjennom bena eller gå i 8 tall mellom bena osv., uansett om jeg beveger på dem når jeg står i ro, "slider" bort over gulvet, krysser dem...eller hva jeg nå skulle finne på med disse bena ;o)  Har så vidt også trent på "frys i posisjon" på noen av disse, men her har vi ennå litt igjen før det er i boks. 

Har også trent litt ala "værsågod" når vi har vært på tur i skogen, der hundene har måtte stå igjen oppe på stien mens jeg går alene ned siste stykket, før de får "værsågod" til å springe alt de kan ned mot meg. Kjempe morsomt! Så ut som de også digget den leken - stoppet frivillige opp gang på gang på vei nedover stien og kikket spent på meg "Kommer den gøye leken nå eller? Ikke...hva med nå da?" *hehe* For Nikee sin del har det ellers blitt mest "gå pent i bånd" trening og fokus trening - merker at det er en stund siden vi trente sammen, gitt! Men OIII så gøy han syntes det var - han var helt ellevill i nikkasen, måtte le av iveren - skjønne Nikee gutten! :o)

Zanto har blitt belønnet for frivillig å gå bak meg i skogen med tanke på fremtidig transport av figurant inn til midtlinjen i runderingen. Det er jo ennå et stykke frem til - men hvorfor ikke gripe atferden når den tilbys frivillig og forsterke den alt nå? Foreløpig er det jo bare jeg som går foran ham - i runderingen blir det jo figuranten, men alt til sin tid - carpe diem, eller seize the moment, sier nå bare jeg :o)

Runderingstrening har det forøvrig vært magert med i sommer - naturlig nok siden de fleste er på ferie i juli måned. Har dog grublet på en ny belønningsmetode som må testes ut.... For Zanto er det sterkt å finne figuranten, han er så "høy" når han finner dem at han kan bli noe skarp i nebbet når han skal ta i mot godbiter. Ikke bra - selvsagt! Det bunner naturlig nok i at jeg sannsynligvis ikke har trent godt nok på "ta pent" fra han var liten av, deretter generalisert og overført til andre enn meg som gir. Stortsett tar han fint - men som sagt når han er så "høy" og giret, så er "ta pent" rullegardinen komplett nede.  Jeg har vel heller ikke vært helt klar over at han kan bli så voldsom - når jeg har spurt så har det vel blitt tøyset litt vekk, eller jeg har fått tilbakemeldinger som "vet hvordan retrieverne er". Heldigvis har vi rundert med noen damer som har tilbakemeldt når jeg har spurt at han blir skarp, så på siste runderingsøkt som vi var med på sist måned, fikk derfor figurantene med seg t-skje og boks med leverpostei, slik at dette kan styres langt bedre - og uten at noen får en tann eller noe slikt på fingrene om han skulle bli så over-ivrig og uhellet være ute.  Jeg må selvsagt jobbe med dette og overføre det til runderingen, og er i gang med trening på det - men håper det kan være en grei løsning til rullegardinen hans "letter" på seg og "ta pent"sitter også der. På midtlinjen tar han langt penere i mot godbit enn ute "i feltet", så det er ikke over hele fjøla dette skjer.

Har også grublet på om selve belønningen bør gjøres på stikk motsatt måte enn det vi har gjort til nå; i stedenfor at det er lek, tjo-hei og jaktlek etter godbit og slikt, så kanskje han heller skal få kjempe rolige figuranter som koser, snakker rolig, stryker og gir godbiter...kanskje det kan roe ham litt ned så han ikke blir "høy" på jaget etter godbiten i tillegg til å være "høy" på å lete og finne figurantene?

Jeg testet det litt ut i dag når vi trente - holdt godbit lang ned (så ikke han må strekke halsen for å hente godbiten, men heller tilnærmet bøye hodet), satt på huk, susset på ham, klappet og strøk langs munnviken. Zanto? Han logret, og logret, og logret og logret....så ut som han koste seg glugg :o) Sa "AU" og tok hånd med godbit bak ryggen om han ble hardhendt, ventet noen sekunder før jeg tok den frem igjen og fortsatte med rolig prat, kos, susser og masse nam. Så ut som om det virket - men det er jo ikke testet i runderingen, så jeg aner jo egentlig ikke....og der er helst der problemet oppstår....  Har vært figurant for en del hunder etterhvert, Zanto er ikke på langt nær den værste jeg har vært borte i - men det er jo heller ikke et mål å trakte etter. Han må lære seg å ta pent, selv om han er så giret at han nesten besvimer av lykke.

Hvorfor jeg ikke har grepet fatt i det før kan jeg i grunnen ikke svare så godt på, annet enn det ikke har vært så mye rundering siste 3-4 mnd og det stortsett er jeg som trener med ham og belønner - og da tar han fint (med unntak av en og annen gang når han er over-ivrig)...selv om det selvsagt ikke er en unnskylding, heller en dårlig forklaring...

Ellers så har vi for første gang siden kurset i vinter gått blodspor - yey! :o) Hadde ca 30-35 minutters liggetid, rundt en 100 m (er sååå dårlig på dette med beregninger...) med vinkler og hjorteskank i enden. Høy frekvens på blodet i sporet siden det er så lenge siden sist. Mister "Eg-har-en-jobb-eg-skal-gjøre-i-rasede-fart" stakk i Zanto, og han satt av sted....noe rotete og unøyaktig sporing - men overraskende nok fikset han vinklene selv om det ble litt sånn "weeeheeee" i svingene, og skanken sin fant han óg. Skal love han var fornøyd.  Skal legge nytt blodspor i morgen - rundt samme lengde, 1-2 vinkler, lett terreng - kanskje han konsentrerer seg bedre da?

I dag hadde vi i tillegg gått tur, lekt, trent litt og slikt før sporet, så alt skulle vel i utgangspunktet ligge tilrette for at han skulle spore noe roligere og mer nøyaktig enn det han gjorde...sporet var heller ikke noe komplisert spor - rette linjer med liten vinkel her og der...trodde jeg....men i og med at det er såpass lenge siden, så kan det nok være at kriteriene var satt for høyt fra min side.....eller kanskje jeg har oversett noe i spor-trenings-biten, eller glemt noe vesentlig? Uansett blir jeg evig taknemlig for tips :o)

Må også sette fokus på GF'er og LP øvelser igjen. Apportering har jeg latt ligge en stund siden Zanto har vært i modus "tygge på alt som kan tygges på, spesielt det som er av type tre aktige greier".... - En modus han fremdeles er i...tydeligvis...*sukk*. "Hold fast" øvelsen er kjempe fin, men i det han skal plukke fra bakken så er han helt "tygge tygge tygge TYGGE" og "nænænænææ nææænæææ" , så jeg har flyttet klikket super langt frem og til at jeg klikker i det han gaper over gjenstanden og i det sekundet han faktisk bærer og holder fast. Da er det juhu og belønning. Deretter må jeg gradvis bare flytte klikket lengre og lengre, til han tilslutt faktisk kan komme inn til meg med gjenstanden uten å leke "TYGGE" leken - eller den ellers så sjarmerende "Kom og se om du kan taaaaaa meg - ædda bædda æææædda!".

Det verste med sistnevnte lek, er at han har sånne utrolig vittige krumspring og hopp at jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å le skikkelig høyt av ham. Vil jo ikke forsterke det....men har nok sikkert gjort det på et vis, siden han fremdeles gjør dette. Skal dog sies at det ikke er på langt nær slik som det har vært, men så har jeg vært veldig på å "overse" gjenstanden han bærer på og heller belønner og roser at han kommer bort til meg - om jeg da i tillegg får en avlevering i hånd er det jackpot og max belønning på alle kanter og kroker ;oD  Kanskje ikke det mest strategisk korrekte måten å gjøre det på, men det har nå bidratt til at han i hvertfall kommer bort til meg med gjenstanden i munnen i motsetning til å stoppe en meter eller fire i fra, og for så å pigge av sted i krumspring-dansen sin....tilrettelegging og tilpassing av miljø og trening for størst mulig suksessrate, er det vel det heter så fint ;oD

Snart er det Sølen - gleder med så enormt! Har hørt så mye flott fra andre som har vært der før, så for meg og Zanto som elsker friluftslivet så bør det vel da tegne til å bli en bra uke? Håper det :o) Kan jo bli nooooe interessant å trene feltsøk med en pillehytt som; 1. aldri har trent feltsøk før og 2. ikke nødvendigvis avleverer.....

Uansett er hele gjengen fra instruktørelev kullet der - og de er det jo alltid kjempe gøy å treffe igjen! En herlig gjeng - jeg er så heldig som får oppleve dette året sammen med dem og bli kjent med dem :o) For ikke å snakke om å bli kjent med noen av de andre som alt er godkjente instruktører som man ellers bare hører om eller leser bloggen til - og beundrer ;o) Weeeheee ;oD *bitt av Zanto-basillen..kniiis :oD*

2 kommentarer:

  1. Takk for koselige hilsener på bloggen:)

    Gleder meg også masse til Sølen - blir koselig å se deg og Zanto-gutten igjen:) Håper jeg får se Zanto i runderingsløypa - det hadde vært kult. Stor klem

    SvarSlett
  2. Takk for det og i lige så :o)
    Gleder meg til å høre om den store dagen deres :oD
    Jeg er selv veldig spent på hvordan det skal gå med runderingen - er leenge siden nå, men men - så stort som han syntes rundering er, så får vi satse på at han går bra :oD
    God klem i retur :o)

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP