søndag 3. mai 2009

Freestyle helg!

I helgen har Zanto og jeg vært på Freestyle grunnkurs med Metere A. Huser i regi av BSBK - og gjett om det var moro :oD Kurset hadde vi meldt oss på før vi fikk vite at en av prosjektoppgavene på Canis instruktør utdannelse nettopp handlet om Freestyle, så for en gangs skyld hadde også vi litt klaff ;oD Ettersom det var et grunnkurs, variabelt nivå på de 8-9 deltakerne, og en herlig energisk instruktør - med fabelaktige hjelpere i Eva og Knerten ^^ - og en skjønn, skjønn demo hund; "killer" Kahn ;oD - så ble det en hektisk helg med masse moro, latter, musikk og trippende hunder som skulle få kjapp innføring i Freestyle øvelsene, prinsippene, oppbygning osv. osv. Utrolig kjekt!

Jeg har aldri vært borte i Freestyle før (minus den ene dagen med Michele P. i Oslo 19.04), så dette hadde jeg gledet meg stort til :o) Jeg er veldig glad i dans og musikk, så håpet er jo selvsagt at Zanto også syntes dette er kjekt da :oD Max, min forrige hund, var tilnærmet blind (han elsket forøvrig alt som hadde med musikk å gjøre...) , så det var litt begrensninger i hvilke aktiviteter vi kunne gjør med han - så Zanto får jammen "kjørt seg" med en "mor" som skal prøve ut det meste innen hundesporten - ja, men noen unntak selvsagt :oD Selv om jeg har hatt hund før, så har det vært - som sagt - gitte begrensninger i aktiviteter, så min "oppstart" innen aktiv hundetrening startet faktisk for kun 1 år siden; når Nikee og jeg begynte på KlikkerTrener utdannelsen. Angrer ikke ett sekund! Med den har jeg også fått utrolig mange flotte, nye venner og treningskompiser som deler min glede i det å ha hund og drive aktivt med hund, samt min treningsfilosifi (The Canis way, of course). Merete A. Huser er også en Canis'er, hun gikk Klikkerinstruktørutdannelsen i 2004 sammen med sin herlige Brakar (snart 11 år og pensjonert danse stjerne) - og pusen Ask :oD Merete og Brakar har ikke hatt de enkleste forutsetninger og utgangspunktene for å drive aktivt innen Freestyle med deres sykdommer (MS, ryggproblemer m.m.) - så deres prestasjoner står det stor respekt av! Merete er en knas dame med mye humor, ironi - spesiellt selvironi - latter, glede og lidenskap til hva hun driver med, kunnskap - og ikke minst; en inspirerende instrukør! De aller fleste tror at Freestyle er et knippe tiks som utføres til musikk - og det er det jo også - men det er også så utrolig mye mer! I Freestyle er det hunden som er stjernen - ikke fører (selv om noen førere bommer litt her...) - musikken skal passe til hunden og programmet - det skal være flyt fra ett moment til neste...for ikke å snakke om; alle posisjonene en Freestyle hund må lære seg! Ta for eksempel: I Lydighet er det én - 1 - utgangstilling. I Freestyle er det ti - ja, du leste rett: 10 stk.! Som Merete sa så greit; Kanskje ikke så rart det ikke er så mange som trener dette - det er jo nokså vanskelig! Helgen har gått utrolig fort - skal skrive mer om den senere - men vil på det varmeste anbefale kurs med Merete, så alle hundeklubber der ute; Ta sjansen på Freestyle - det er garantert noen hos dere som kan tenke seg å prøve dette - kanskje vi kan få i gang et godt Freestyle miljø i Bergen etterhvert....det hadde vært moro! Håper å få kopi på noen av bildene Kerstin tok i helgen - inntil da så har jeg kun bilder fra en deilig 1 mai tur på fjellet ;oD

4 kommentarer:

  1. Cecilie og Casper5. mai 2009 kl. 12:51

    Det høres jo ut som om dere har hatt en kjempe spennende helg, og freestyle høres jo veldig artig ut (og utfordrende ikke minst) :) Når skal du legge ut video av deg og Zanto i Freestyle da? ;)

    SvarSlett
  2. Du din luring...snike seg til et Freestylekurs med Merete, da gitt. Nå har vi ekstra store forventinger til showet deres. Bare så du vet det ;o)

    SvarSlett
  3. *hihi* Hjeeelp....hehe - ja, hvem kunne tro at det var et så bra sjakktrekk å melde seg på det kurset? *hehe* Kjenner prestasjonsangsten siger på - heier på at vi heller legger press på Simen som går danseskole, er ung, sprek, spretten ikke minst...*høhø* Problemet nå blir å få tid til alt vi har lyst til å trene...begynner å bli en del etterhvert...men akk så moro det er! :oD :oD

    SvarSlett
  4. Freestyle er utrolig morsomt å holde på med :)

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP