torsdag 14. mai 2009

Instruktørelev samling i Uddevalla; TAGTeach og Agility

Torsdag morgen hoppet Zanto og jeg i bilen og kjørte fra regn, skyer og et vått Vestland, til delvis sol og kraftig vind i Sverige.
Vi skulle bo på Riverside Hotel i Uddevalla, som i flg kartet lå nokså sentralt i Uddevalla sentrum og knappe 10 min kjøring til Uddevalla Brukshundeklubb der vi skulle tilbringe de neste 3 dagene med TAGteach og Agility.
Det gjorde det også :o)
Hotellet levde opp til bildene jeg hadde sett på nettet, med stort flott gress område utenfor - perfekt til lufting av hunder - og koselig brosteinsbelagte havneområde med fine seilbåter :o)

Hotellet i bakrunnen - herlig?

Zanto og jeg fikk det kjempe flotte rommet - eller nesten mer leilighet :oD
Egen kjøkkenkrok med kjøleskap - perfekt siden godbiter holder seg best kjølig.. ;o) - stue med sofa, flatskjerm...stooort soverom med flatskjerm....stoort bad med dusj, badekar...ahh!

Vi fikk ikke benyttet oss så veldig mye av disse flotte fasilitetene siden vi stortsett var på Uddevalla Brukshundeklubb (for et sted, for et område! *sukk!* Tror æ må færra te Sverige...her snakker vi område for trening, gitt! *drømmer meg vekk*) - men bare det å komme "hjem" til en så fin leilighet, var veldig, veldig deilig :o)

Fredag og lørdag stod TAGteach på programmet;
Teaching with Acoustical Guidens - læring ved bruk av markør (klikker).
I TAGteach inngår mange av de kjente "regelsettene" som vi har i hundetrening, bl.a.;
- vi fokuserer på en atferd av gangen
- vi setter klare mål for økten
- treningen planlegges i forkant *kremt*
m.m.
Vi bruker ikke belønning i den form som vi gjør med hund - men nesten :o)
(joda, klart du kan få litt pølse om du absolutt vil ha det! *hihi*)
I stedenfor å gi en enkel belønning (f.eks. en twist) hver gang den du TAG'er gjør korrekt - så kan de få samle opp alle sine korrekte TAG'er til en bonus.
For å holde orden på dette, kan man bruke perler - slike som barna lager fine armbånd, smykker og slikt til stolte foreldre, besteforeldre, tanter, onkler og slektens medlemmer ;oD
Sett f.eks. regel på at for hver korrekt TAG, får vedkommende legge en perle i sin skål/ trekke fra en siden til en annen på en snor (en Tagulator), og at f.eks. 10 perler = en avtalt bonus (is, leke, cd, 5 ekstra minutter til PC spill osv.).
Noen ganger kan bare det å få til det man blir TAG'et for, være så forsterkende og belønnende i seg selv at den eksterne belønning ikke "trengs"/ er så verdifull som TAG'et, jubelrop og tjohei.
Dette henger da også sammen med oppgaven man skal løse - noen oppgaver er ren nødvendighet å lære (knyte skolisse, sette seg på en stol uten å ramle osv.) men kan være forferdelig vanskelig - og blir dermed veldig forsterkende i seg selv å få til - mens andre ting som f.eks. rydde rommet, tøm oppvaskemaskin og slike ting stortsett krever litt mer for å få forsterket.....
Det er ikke enkelt å få en ungdom til å holde rommet ryddig - ikke ser de nødvendigvis verdien i det heller....hvorfor "gi bort" ukelønn utilslørt om de har holdt ukens avtaler eller ikke, når man kan TAG'e dette og gi det sterkere verdi med kjempe belønning...?
Eks. lov til å komme 15 minutter forsent hjem en gang uten å få kjeft...eller om 10 perler på Tagulatoren = jeg kjøper et nytt PC spill til deg?
Enklere sagt enn gjort? Mulig - men har du forsøkt? Ikke bare "forsøkt", men faktisk forsøkt?
Jeg har f.eks. TAG på meg selv at jeg skal trene kortere økter med Zanto (glemmer fort tiden - ikke bra), og for hvert 10.de perle jeg får (jeg har mine perler på Tagulator), slik at jeg kan trekke dem fra en side til en annen) kjøpe meg en CD. Hvor lenge siden er det ikke siden sist jeg gjorde det? ;oD
Og pssst; jeg har snaaaart lov til å kjøpe CD # 2! :oD :oD ("mangler" bare 4 perler til...)

Det finnes også andre forskjeller fra TAG kontra hundetrening - selvsagt :oD
Mens vi f.eks. shaper og fanger frivillige atferder med klikker på hund, kan vi muntlig og visuellt fortelle våre "elever" i TAG hva de skal gjøre, vise dem hvordan de skal gjøre dette og hvordan de skal gå frem for å gjøre dette - vi kan modelere dem ved å justere slik at det vi skal TAG'e dem på blir rett.
Instruksjonen og veiledningen er en ting - den kan være utfyllende - mens TAG punktet (det eleven skal gjøre) er kort, konsist, enkelt og forståelig forklart og instruer,t med ord.

TAG brukes i dag innen skolen, turn, golf og annen idrett - og mange, mange andre områder.
Begrensningene er kun i vårt eget sinn - TAG kan brukes til alt, enkelt og greit :o)
Har barna problemer med å knyte skolissen? TAG!
Bråker barna i klassen? TAG!
Klarer ikke turnerne å slå hjul? TAG!
Ramler de eldre på pleiehjemmet der du arbeider ned fra stolen når de skal sette seg? TAG!
Bommer golfspilleren på slag etter slag? TAG!
Klarer ikke håndballspilleren å gripe ballen i fart? TAG!
Er hundeføreren på kurset ditt dårlig på å belønne etter klikket men gjør det samtidig som klikket kommer? TAG!

Noen bilder fra helgen :o)

Simen blir TAG'et av Lillian og Anna Karin i hvordan kjøre bil; sett bilen i første gir!


Tone er hundetrener, Catja er "hund" - Kristin TAG'er Tone for rette skuldre i passering av kjeglen


Dagens trim....


Hilde blir TAG'et av Lotte og Helena til å sjonglere med 2 baller


Kari-Anne, Mari og Åsa har TAG'et hverandre til et lite hinderløp-show med nedfall ;oD


Tone blir TAG'et av Hilde på å helle vann fra muggen og opp i en kopp



Lille MY (12 år) følger med...

Eva Bertilsson og Emelie Johnson Vegh som var våre instruktører i TAGTeach og Agility driver sitt eget selskap; Cape Momentum og er noen utrolig herlig, inspirerende og motiverende damer med masse glimt i øyet og godt humør!
De foreleste og forklarte emnet TAG på en super forståelig, inspirerende og morsom måte.
Det som er vanskelig, er å videreføre dette til andre...
Som TAG teacher, skal man - som nevnt over - på en enkel, forståelig og kortfattet måte veilede, instruere og forklare eleven hva og hvordan.
Vi mennesker kan ha en tendens til å gjøre ting større, forklar komplisert og mer avansert enn det egentlig er (og jeg er intet unntak...*sukk*), så her kommer Rema 1000 sitt slagord bra til nytte; Det enkleste er ofte det beste! :o)

Skal man lære noen å sitte rett på en stol, forklar enkelt!
TAG punkt er: "Gå frem til stolen -> TAG punkt er: snu deg med ryggen til stolen -> TAG punkt er: sett deg ned på stolen"....
Enkelt, kort, konsist, lettfattelig - og ikke minst; forståelig :o)

Som (en annen) prosjektoppgave på instruktørkurset, og krav til bestått, er at må man sertifiseres som TAGteacher Level 1.
Etter helgen ble vi alle sertifisert som TAG Teacher Primary, og neste ledd i kjeden er da Level 1.
For å bli sertifisert som TAG Teacher Level 1 må man dokumentere 10 timer med TAG, samt en prosjektoppgave.
Jeg har noen idéer allerede, men må få dem godkjent av Eva og Emilie først ;oD
Har pratet med mine "forsøkskaniner" til prosjektoppgaven, de ler rått - men har nå sagt de skal stille opp, så vi får se hvem som "ler best" til slutt :oD
(eller gliser mest...hihi...)
"Tøffe" gutter som ikke har tro på slik skal altså TAG'es ;oD
Jeg vil tro at jeg kommer til å bruke noen av de 10 obligatoriske timene til dette - men vil nok ha en del timer "til overs" - så om noen vil TAG'es til hva som helst (noe noen syntes er vanskelig som jeg kan få TAG'e eller what ever!), er det bare til å rope ut :o)

Søndagen var viet til Agility og innføring i grunnmomentene.
Som jeg var stygt redd for, så syntes jeg selvsagt dette var kjempe moro!
- Og grunnen til at jeg skriver det slik er at Zanto har 5 forskjellige grener vi nå driver på med - vi kan rett og slett ikke ha flere...får knapt tid til å drive med de 5 vi har nå (skal jo tross alt jobbe hver dag også - ja, og ta vare på hus, hjem...kore i band...for å nevne en noe...), så dagene er bra hektiske som de er....så en sånn morsom ny gren som fristelse...?....*urk-agurk*
Zanto og jeg liker action (hehe), så det var vel ingen stor bombe at vi ville like agility veeeldig godt :o)
(Jepps Kristin - du fikk heeelt rett! Agility er super gøy! *sukk*)
Eva og Emelie viste grunnmomentene i agility også på en utrolig lettfattelig, forståelig og enkel måte (fabelaktige TAG teachers ;o))- veldig greit for meg som er totalt ukjent med agility som hundesport :o)
Søndagen fikk vi dermed trent masse med hundene - veldig, veldig kjekt:o)

Vi startet med å klikke og belønne hunden for fokus rett frem, deretter for bevegelse i rett retning osv.
Belønning skjer fremover og på sporet hele tiden, så fra å starte med en hund som kun satt i utgangsttilling med låst blikk på meg, og gikk fra dekk til sitt her og visa verca, - så endte det med en vovse venn som kontant kikket fremover mlm "hinderne" mine (hadde to (tomme) søppelspann som hinder på sidene, og som han måtte gå i mellom), og sluttet å snu seg når klikket kom, men fortsatte fremover :o)
Herlig!
Transport runden fra utført oppgave og tilbake til start og gjenta, satt som et skudd - ikke så vanskelig å få med seg matvrak Zanto med Swedish meatbolls...heheh...da er vi LIM på "mor":o)
(ja, kjøpte med hjem.....*hihi*)

Etter litt teori og slikt, var det ny oppgave: fokus rett frem og få eksplosiv start på hunden.
Vi hadde fremdeles søppelspannene som våre hinder som Zanto skulle løpe mellom - i Agility er det alltid noe hunden skal løpe mellom, over, under, oppå osv., og siden target er noe Zanto syntes er morsomt og en "oppå" øvelse kan trenes tilsvarende som target (klikk for å se, klikk for bevegelse mot, klikk for labb oppå osv.), så valgte jeg å heller ha noe han måtte gå mellom - siden vi aldri har trent på det før.
Til denne oppgaven skulle det utplasseres en figurant med godbit skål/ favoritt leke.
Hunden skulle, på eget initiativ, ha fokus rett frem (mot figurant), spontan og eksplosiv start, springe mellom hinderene og frem til figuranten sin. Ettersom vi har trent Doggie zen med godbitskål og "Værsågod" - så var det en veldig, veldig nølende Zanto som kikket på mor med "Halllooooo - moooor! Sjekk der da! Si værsågod til meg da - pleaaassseee?", snudde seg når klikket kom og stoppet litt opp i fart for å avvente "Værsågod" nok en gang - han tenkte vel at det var for godt til å være sant at han "bare" kunne springe rett til diggen - aaaalt for enkelt..måtte være en hake her et sted..kanskje kommando stopp eller noe underveis? Hmmm....
Det endte med at vi faktisk måtte bruke skikkelig lokking for å få ham til å gå frivillig ut (han trodde det var omvendt lokking og stod som en påle...skjønne, flinke gutten min) til figurant - og hadde tjo og hei jubel når han endelig sprang mellom hinderne sine og ut ;o)
Skal love poletten datt ned kjapt og det gikk fort unna, når han skjønte at klikket kom for at han sprang mellom hinderene og hadde høy fart..."Oooohei! hvor det går!"
Transport rundene var super bra hver gang - et par ganger stakk han faktisk fra meg i transport runden for å springe i rasende fart mellom hinderene og få diggen hos figuranten sin- og vinkler? Ikke no' problem.
Når poletten først hadde ramlet ned, lyset gått opp og godbiten enkel å få....ja da kan Zanto-panto løse sin oppgave med stil.... ;o)
Og nei; har IKKE fått problemer med ekstern belønning i godbitskål siden ;oD - vi har testet :o))
Det er to forskjellige øvelser - og det skjønner hunden fort :o)

Nok en morsom helg med andre kjempe hyggelige Canis instruktørelever - vi begynner etterhvert å bli bedre kjent med hverandre, det er er veldig, veldig kjekt :o) Ser frem til neste treff i Trondheim om knappe 3 uker :o)

1 kommentar:

  1. Stilig bilde av meg der jeg kommer i friskt ku-sprett over de blå kassene, du ;P

    Må nesten flire litt av hvordan vi løste den oppgaven...vi endret målsetning absolutt hele veien *flire* ^^

    Ei flott helg i Uddevalla, javisst! Men nå begynner jeg å se frem mot LP-samling i Trondheim. Snakkes! :D

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP