mandag 20. april 2009

En heftig helg!

Har nå kommet hjem etter en heftig helg i Oslo; foredrag og kurs med Michele Pouliot i regi av Canis.

Fredag var det foredrag - utrolig interessant! Michele Pouliot klikkertrener servicehunder og førerhunder, og har hatt en formidabel økning i suksessrate på sine hunder etter de startet med klikkertrening i programmet sitt. I foredraget sitt fortalte hun hvilke krav som blir satt til hunden, viste videosnutter og hvordan hundene trenes - ganske imponerende og fantastisk.

Tenker på disse vidunderlig flinke hundene som lærer seg alt i fra Emergency backup (kunne rygge umiddelbart med fører dersom en bil e.l. skulle komme i full fart ut fra siden - eks ut fra en utkjørsel med høy hekk som ikke ser hunden og føreren), markere alle hindinger i veien for sin fører - alt i fra fortauskanter, nedsenkninger i veien (at fortauet heller ned f.eks), sykkel på fortauskant, bom på tursti o.s.v.

Hunden skal også kunne passere andre hunder, uansett, passere folk som lokker med å gi mat/ godbit o.s.v. o.s.v. Og det sprøeste av det hele: hunden blir stortsett ikke belønnet for alt sitt arbeide da dens fører er blind og ikke ser alt hunden gjør! Jammen ikke mange som hadde vært villig til å ta på seg en slik heftig jobb av 2 beinte, kan jeg tenke meg....alle vil vi jo ha lønn for strevet og innsatsen - så dette står det virkelig respekt av!

Lørdag var det teori og trening; da skulle vi og våre hunder få bryne oss på, og prøve oss med øvelser som er typiske for en fører-/servicehund. Utrolig moro - og super interessant! Zanto er en godbit junkie delux- det er ingen bombe - men pillehytten presterte altså på bra kort tid å gå fra "Jaaa, jeg lar meg friste av Åsa som holder en stooor saftig god pølsebit foran meg", til "Jeg gidder knapt se på deg og den der pølsebiten din, for "mor" har snadder nam til meg"! Han klarte det til og med så utrolig bra, at jeg tok bind for øynene...da skulle han først ignorere makker Åsa som kom bort og tilbydde en stor pølsebit - ved hjelp av båndet skulle jeg fange informasjonen om han strakk på halsen for å få tak i goddisen, om han stod passiv osv. og klikke og belønne ham for rett atferd (jaaa....såå enkelt når man ikke ser noooe!). Dette gikk over all forventning, så jeg ville utfordre Zanto ennå mer; dermed bar det ut på "tur". Jeg med bind for øynene. Denne gang slapp Åsa pølsesnabben rett foran nesen på Zanto i det vi passerte - og Zanto? Han brydde seg ikke! Rått! Max flaks - jeg klarte til og med å klikke og belønne i helt korrekte øyeblikk i flg Åsa, så dette var bare kanon!

Ellers om lørdagen trente vi på å markere fortauskanter, finne fotgjenger-overgangs-knappene på overgangs-stolpene, finne ledig stol, fixed pressure (at hunden skal vende seg i retning der trykket på båndet er) - på denne øvelsen var Zanto demo hund - men tror du ikke jeg glemte å finne frem kamera og ta bilder/ filme! *ugh...* Var alt for opptatt av å følge med selv...(egoisten...), så hvis noen har tatt bilder/ filmet vil jeg veldig gjerne ha kopi ;o) Ellers trente vi også på passeringstrening - altså ikke bry seg i det hele tatt om andre hunder - gjerne se og observere, men ikke dra i bånde, gå for å hilse osv. Stortsett imponerte Zanto meg på alle øvelsene - noen langt mer enn andre. Også sistnevnte. Her var først han og jeg forstyrrelse for 2 hunder; vi stod i midten og lekte, sprang frem og tilbake og styrte på - mens de andre trente hunden. Utrolig bra :o) Etterpå var Morten og Kira forstyrrelse for Zanto og meg - sprang rundt oss i sirkel og styrte på - Kira rygget til og med inn i brystet på Zanto mens han satt og så på henne - uten at han brydde seg!   Hahaaaaa! Gjett om jeg var stolt - og nokså overrasket over hvor kanon flink hund jeg har! Innså også at jeg nok ikke øker kriteriene på slike ting kjapt nok på Zanto - for han fikser det jo! - men blir litt for mye prikepetrine.....fyyya meg....

Søndag var det Freestyle - og oioioiii så morsomt! Fikk litt rekvisitter som vi bare skulle ta frem og vise hunden - og klikke på morsomme ting som de gjør med dem. Jeg fant en slags sammenleggbar stokk og la den ned på bakken - som den retriever han er, så trodde Zanto selvsagt umiddelbart at denne skullebæres, sleikes på - eller kanskje til og med tygges på? Holdt den derfor som en stokk, rett opp og ned da Zantoplutselig begynte å bukke foran den :oD :oD Sååå herlig og vittig! Klikket og klikket, og han bukket og bukket - hihi. Fant en ny rekvisitt; en gul kjegle og holdt den opp foran Zanto. Tygge, tygge, bære, holde prosessen gjentok seg, før han plutselig stakk hodet inn i kjeglen - klikk! Hahahaa...så vittig, lo godt av ham :oD Dermed fant han kjapt ut at Oiii...mor ler, dette var gøy, kanskje jeg kan stikke labben inn også? Jepps, klikk! Og deretter avanserte han til en labb OG hodet inn i kjeglen- før han skulle ha begge labbene inn og STÅ....hehehe....morsomt! Fikk mange gode tips og triks, mye artig som kan gjøres med en kreativ hund...tror jammen Zanto og jeg har nok en gren vi kunne tenkt oss å fortsatt med - i tillegg til noen av de artige Førerhundøvelsene.... Hmm....blir mye på Zanto'en dette...kanskje jeg må få en hund til? Tim...hva sier du? (hahahaaa.....nesten panikk; det er visst mer enn nok med Zanto og meg i hus....) 

3 kommentarer:

  1. Hei og takk for sist!

    Gurimalla som jeg skvatt da jeg så du skrev i bloggen min at det bare er 2,5 uker igjen til Uddevalla :O Men heldigvis har jeg nå fått r..a i gir og bestilt meg husrom. Hvor skal dere bo?

    Bra oppsummering fra helgen forresten :O)

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kmmentar i bloggen min :-)
    Jeg må jo si at selv om jeg ikke misunte dere kjøreveien til Bergen, så skulle jeg gjerne hatt Ayla med på kurset. :-)

    Det så ut til at dere fikk noen gode råd og tips fra Michele når hun gikk rundt og kikket på dere...

    SvarSlett
  3. Hei igjen!

    Jeg har også fått meg rom på Riverside :D

    Sweden here we cooooooome!!!

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP