torsdag 19. mars 2009

Tenk, så er vi i gang!

Beklager at jeg har vært treg med rapport - her kommer den endelig, og: hang in there - this one is looong :-) *kniiis* Helgen 14-15.03 var det altså tid for den første samling for Canis instruktørelever 2009. Med sommerfugler i magen, spent og forventningsfull, en bil fullastet av 2 stk på 2 bein og 3 stk på 4 bein, satt vi avsted over fjellet mentalt forberedt på snøstorm/ stengte fjelloverganger o.l. - og fikk: blå himmel, sol, flau vind og ikke et snøfnugg i bilbanen! Gjett om vi var overlykkelige da :-) Helgen har vært utrolig artig - har nå MASSE i knollen av trening, læring, baklengskjeding...hehehe.....og jaaa...jeg skjønner absolutt hvorfor det baklengskjedes i det vide og brede og hvorfor alt som kan baklengskjedes blir baklengskjedet - for det er jo bare så moro! Etter intro, hilse og presentasjonsrunde, ble vi delt opp i 2 grupper; ene gruppen med Cecilie og andre med Morten - nå skulle vi vise hva vi kunne....hjeeelp! Jeg kom i Morten sin gruppe, og da han ba meg hente Zanto så han kunne få se GF'ene (som med de andre)......fikk jeg helt hikke og hukommelsestap...heheheeeee....litt sånn "Oi, hva kan vi egentlig?" :oS

Viste utg stilling, fri v fot - la til at vi hadde akkurat startet med holdter og vendinger og at de derfor ville være så som så - men de var faktisk ok fra Zanto sin side - mine vendinger var ikke fullt så bra (overraskende? - Nooot ) siden jeg hadde lagt fra meg IQ'en i bilen.....Skjønner ikke hvorfor jeg ble så nervøs - vi er jo der for å lære - og er det er sted det er "lurt" å feile, så er det jo med så mange dyktige folk rundt!¨

Grr...ja ja....det har nok sammenheng med at jeg så gjerne VIL vise hvor flink Zanto er (jeg syntes han er flink i hvertfall...), og dermed får forventninger til at han skal vise seg som best han kan - bra dårlig gjort av meg, når jeg da står og skjelver i buksene....hehehe.....

Kunne ha vist noe apportering - selvsagt - fikk spørsmål om vi var startet med apportering og om han kunne holde ab i utg stilling - det har jeg ikke forsøkt ennå, men sa at han har motvekt når jeg trekker ab til meg. Strengt tatt er vi vel kommet dit at han kan gripe ab, holde fast i 1-2-3-4 sek ca og slippe - men ikke 10 sek på kommando, holde fast og så slippe på kommando. (eller jooo...han slipper alltid på "Takk"....) Så jeg følte det var litt sånn:

"Har dere startet med.....?" - "Neeeiii....ikke sånn at den er benkers...."

"Kan dere......?" - "Vi har startet på den, men er ikke ferdig...." ....skjønner?.....

Ellers viste vi stå, sitt, dekk, fokus, rygging....Target fikk vi ikke vise siden jeg sa at Zanto digget target øvelsene *hulk* -Frys med nese på pekefing er jo SÅ kul når han stempler nesen så bestemt i fingen at han får oppstopper nese! *kniiis* Stå under baklengs marsj "kunne vi plutselig ikke" - Zanto låste blikket på meg, men uansett hvor sakte jeg gikk, så fulgte han bare etter i stedenfor å stoppe og bli stående...hehehe....stiiilig! Snakk om å måtte generalisere øvelsene bedre da, gitt....! Kom på etterpå at jeg selvsagt kunne ha vist kasse, musematte, innkalling osv osv - for de er han jo SÅ glad i.....men men....får vel ha noen øvelser "til gode" så kanskje vi også kan imponere litt en gang.... ;-) Så nå har vi masse masse masse å jobbe med - herlig :-) - og må bl.a. trene mer i slike settinger der jeg kanskje blir litt sånn "Hjelp!" eller "Ugg...så skuuuummmelt"....generalisere alle øvelsene MYE bedre... Kanskje jeg bare skulle kastet meg rundt og stilt på en uoff prøve? Neeeiii.......finnes vel bedre måter å gjøre det på enn den....hehehe.....DA hadde jeg fått hjerteklapp, ja tenker jeg...hehehe....

De andre i gruppen var jo bare SÅ GOOOOODE (selvsagt!).... En av jentene, Kristin heter hun, hadde altså en av de vakreste labradorene jeg har sett på lenge - for ikke å snakke om; lykkeligste!

Så slank, spensting - nyyydelig muskler og en pels som var bare så glasfull at solen lekte med spillet i den.....helt herlige! De var så super flinke - stod vel, på min sedvanlige måte når jeg blir glad, og hoppet, steppet med bena og utbrøt sånne "jaaa, så braaa....hihi"...greier.... men men...er jo ikke så vanskelig å engasjere jeg da....

Tror jeg fant ut at det omtrent er bare Mari, Simen (gått trenerutd med begge disse 2) og meg som ikke går konkurranse med hundene av de 13 som går instruktørkurset, men fikk kommentar fra Morten senere på etterm når vi trente gå fint i bånd med DZ (han satt med godbitskål og fristet som bare det) - og bare så det er sagt, Zanto var SÅ fliink- at:"Det er nå ikke lenge til han er klar for å gå en lydighetskonkurranse med avstandbelønning utenfor - ikke vær redd for å utfordre ham!".....wæææ.....

Ble nokså stolt over Zanto'en min som fikk så fin tilbakemelding - samtidig som jeg måtte le litt av at han traff spikeren på hodet (= ikke alltid like flink til å gå videre på neste trinn og øke kriteriene for jeg blir litt pirkepetrine) - samtidig som jeg fikk sånn: "Hjelp, mener du virkelig at vi skal gå konkurranse...? Er du gaaaal mann?".... :oD :oD

Fikk nesten hjertestans når dagens leksjon ble avsluttet med at vi skulle forberede oss til instruksjonstime på 25 min dagen etter, og følge strukturen som var vist, forklart og demonstrert under teoretisk del.....

Visste jo at den kom til å komme før eller siden, men hadde vel ikke trodd at den skulle komme alt NÅ...hjeeelp.... Fikk "Gå pent i bånd" som oppgave til et valpkurs som var der for 3 kurs kveld. Tok utg punkt i gå mot godbitskål der det skulle klikkes og belønnes for slakt bånd - hadde Simen bl.a. som "elev" på kurset - han skulle selvsagt være vanskelig elev og ikke skjønne noe - ikke ha klikker - ikke skjønne når han skulle klikke - ikke skjønne hvorfor han skulle bruke skål med godbit når hunden hans trakk mest i bånd mot mennesker og hunder.....ikke skjønne hva jeg mente med øke kriteriene gradvis...ikke skjønne noooooe som helst!

"Hva mener du med gradvis? Jeg skjønner ikke - Øke gradvis som i....???" Svar: "Som i gradvis.....Altså øke kravene litt etter litt, til at han skal gå fint i bånd, altså med slakt bånd, lengre og lengre = gradvis"....hehehe....

Skal love Simen skal "få igjen"....han holdt på å le seg ihjel etterpå når jeg kom bort til ham og bare "Duuuuu skal fåååå igjen...." *hmfr - Simen bølle fant* ;oD

Fikk god vurdering syntes jeg selv - med tanke på at jeg ikke har gjort dette før; Måtte bli mer sturkturert etter den stategien for kursinnholdet som var satt - det er jeg helt med på, for jeg hørte selv at det ble litt rotete når jeg blandet sammen forklaring på hva vi skulle gjøre i dagens time med hvorfor og hvordan - det ble en liten mix, hultert i bultert. Typisk meg som har tusen tanker og emner i hodet samtidig - fort å mixe sammen forklaring på hvorfor/ hvordan og hva da, ja...hehe....Ellers fikk jeg tilbakemelding på at jeg hadde hatt en veldig fin instruksjon på Simen og Oliver - tatt tak i øvelsen, fører (måtte si "Ja - flott - klikk og belønn hunden din!") osv., og veiledet godt, jeg ville ha hatt en super avslutning og oppsummering - om det ikke vært for at jeg i en bisetning hadde spurt om det var flere spørsmål før vi avsluttet...der Simen begynte igjen og skulle være håpløs og vanskelig....og ikke skjønne nooooe....igjen.....hehehe....Så det må jeg bare huske! Avslutte kort og greit - uten noe mer mikk makk ;-)

Morten hadde også notert seg at jeg hadde vært utadvent, engasjert og entusiastisk og sa at han ville gjerne gå kurs hos meg :-) :-) :-)Det var vel kult vel?

Jeg var ut som nr 2 på gruppen, så jeg "slapp" å gå rundt og grue meg til jeg skulle i ilden - kjempe deilig! Jeg liker best å være blant de første ut, så blir jeg fort ferdig og nervene kan slippe taket så jeg kan kose meg resten av tiden :-)

Zanto og jeg var elever for 2 av de andre - var skikkelig små ekkel med hun ene der jeg spilte skikkelig blond og sånn "HÆ "type...det var ovenfor Åsa - hun har drevet med klikkertrening i 9 år, er instruktør og har vært det i en rekke år - hun skriver masse for Canis bladet osv. ...så jeg tenkte at hun "taklet" en "blond" elev som ikke skjønte noe....det jeg ikke tenkte på, var jo at Zanto aldri har vært med på at jeg ikke skjønner noe og er helt tett i knollen ala "Men jeg syntes det går så lang tid mellom hver sitt - hva gjør jeg for å få dem fortere? Kan jeg ikke bare holde en goddis over hodet så han setter seg raskere?" - type greier....Så han ble jo helt forvirret selv stakkers......(eller forresten - hva vet jeg om det? kanskje Zanto syntes jeg generelt sett er tett i knollen?..hehehe).....Uansett: Åsa var bare super flink, altså! Tror jeg må dra til Sverige og gå på kurs hos henne - utrolig dyktig, behagelig og munter og fliink!

Hun har lagt ut noen bilder på sin side av bl.a. Zanto og meg - har spurt om å få ta kopi :-) Håper jeg får det :-)

På hun andre som Zanto og jeg var "elev" for, så var jeg litt mer meg selv - til Zanto sin store glede....her hadde vi target håndflate trening - det digger jo Zanto, så det passet veldig fint :-)

Kjørte DZ med synlig godbit i ene hånden, target på andre - der Zanto må stemple nesen i håndflaten for å få klikket og de synlige godbitene)....hihi...så fikk vi i hvertfall vist at vi kan den øvelsen, om ikke noe annet da ;-) Hun glemte å sende Zanto i bilen, så han og jeg ble sittende og trene mens hun skulle avslutte timen - så han fikk vist noen av de flotte dekkene sine, full fokus på "mor", omvendt lokking og slikt - han ble så stolt når jeg roste ham at han kom med en ellevill koseøkt som vi av og til har (når han står på skuldrene mine og sleiker meg - og håret! -ihjel...)....ett av bildene som Åsa har lagt i bloggen sin...hehe....

Ellers så hadde vi masse teori; baklengskjeding, pedagogikk m.m. Som alltid; veldig interessant! Zanto har vært en prins i hele helgen - lagt såååå fint i buret sitt i bilen hele dagen og med all inn og ut fra bilen som var (hadde da 3 andre hunder i tillegg til Zanto i bilen min! så det ble endel "reking" kan man trygt si!). Om natten sov han som en stein på teppet sitt ved sengen til mor - og bilturen? Ikke et knyst, ennå han aldri har vært så lang biltur før!Flinke, flinke gutten min - er så stolt av ham att :-)

Var hjemme litt over kl 01 natt til mandag - suuuper sliten etter en laaang, men fantastisk innholdsrik og knall bra helg! Har som sagt masse i hodet, må bare få tømt det ut på et papir - så må jeg legge hodet i bløt, for nå skal øvelser settes opp og et treningsprogram skal etterhvert ta litt form.....det er i hvertfall planen, så får vi se hvor langt jeg kommer med "planen" min ....

THINK, PLAN, DO er jeg god på, men å få PLAN og DO ned på papiret...naaaaaa...ikke alltid det, men trøster meg med at jeg - i hvert fall stort sett! - har god hukommelse...(til samboerens frustrasjon som har stikk motsatt...heheheee).

Har nå prosjekt: fokus på fri ved fot og holdter/ vendinger, gjenoppta apportering med trebukk etter at jeg skjønte hvorfor Zanto ikke syntes metallbukken er så konge (sinnsykt skarpe kanter - utrolig lett å skrape seg opp og få lite pene sår...belive me...har noen....må få kjøpt ny som ikke er så smal i "bittet" og som ikke er firkantet med sylskarpe kanter...er det rart han ikke er så hekta på den lengre, stakkers!), samt sitt, stå, dekk i utg stilling....OG under stimuluskontroll - siden den tydeligvis ikke er det likevel....i Oslo.....baklengskjede noen av disse så vi kan få noen delmomenter på repetoaret vårt....

Ha! Nå har jeg sagt det høyt, så nå MÅ jeg nesten ha fokus på det fremover....troooor jeg, tra la la...trooor jeg, tra la la..... :oD :oD

Innimellom alt skal jeg jo også jobbe ("vanlige" jobben, altså) og har fått et hav av lekser, prosjektoppgaver m.m. som skal gjøres til 20.04! Så det skal nå ikke mangle på oppgaver fremover, nei....Freestyle prosjektoppgaven er vel kanskje den jeg gleder meg mest til å komme i gang med - tror det skal bli skikkelig moro! Tenker jeg skal boble litt, gruble litt og slikt - og hente med meg mange gode tips og triks i forbindelse med helgesamling for Canis instruktører og instruktørelever med Michele Pouliot fra USA i Oslo 17.april! :oD Juhuu...gleeder meg!

3 kommentarer:

  1. Hei på deg Elin!

    WOW! For et heidundrande sprudlende innlegg!! Syns nesten jeg hører deg snakke når jeg leser referatet ditt^^

    Helgen gikk kjempefort, men heldigvis går det fort til april og mer kursing i Oslo. Forhåpentligvis et litt GRØNNERE Oslo denne gangen ;O)

    SvarSlett
  2. Her skal jeg si det er en jente med mye på hjerte... Lengre innlegg skal man leite lenge etter. Må ærlig innrømme at jeg bare skumleste. Har ikke ro i ræven til å lese hele innlegget:)

    SvarSlett
  3. Jeg leste alt jeg ;-) Høres utrolig kjekt ut.

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP