søndag 8. februar 2009

Fjelltur, lekser fra kurset og rundering

Morgentur over Eidsvågsfjellet og Munkebotn - Skinstø (der jeg er vokst opp) i bakgrunnen til høyre Tirsdag som var, hadde Zanto og jeg individuell time til Konkurranselydighet trinn II kurset. Fikk maaaasssse lekser, bl.a. shape rygging, terpe på utg.stilling, holde posisjon etter klikket, stimuluskontroll på stå m.m. Hjeeelp.....;o) (vi har bursta' boom i familien i februar, så når vi skal få tid innimellom jobb og alle besøker til å trene, får jeg gruble på... med kake i munnen ;o)) Uansette er det gøy å ha mål man skal nå :o) Det blir straks mer strukturerte og effektive treninger når vi har bestemte ting som skal trenes på føler jeg - men det er jo fordi jeg ikke alltid er så like flink til å sette opp treningsplan....*fyyyyy*.... Har til og med skrevet det ned på mobilen, så nå kan jeg ikke skylde på husken heller....for denne helgen har vært kortids-minne-foreningen-slår-til og tryn'an-over-alt-og-dunke-seg-i-det-som-dunkes-eller-snubles-i-kan.... Lånte Nikee i helgen og hadde en herlig fjelltur med ham og Zanto - så lenge jeg holdt meg på bena....skulle vært filmet.....falt opp i myrvann, snublet i røtter, dunket hode i grener...og alt som ellers kan ramles over, eller dunkes i. Nesten så jeg måtte sitte meg på rumpa og ake ned fra fjellet - men da hadde jeg vel bare akt i et tre eller noe sånt, så kanskje like greit å holde seg på bena - eller sånn delvis på bena i hvertfall. Tror det kunne blitt en fin komedie...hehe....hundene kom fykende i starten når jeg lå langflat - tror til og med de ble oppgitt tilslutt, for de kom mer slentrende bort til meg og nesten sånn der "E de mulig? 5-10 skritt uten å ramle må du vel klare?"...hehe... ;o) Ler når jeg ser det for meg ;o) For uten det, var fjellturen helt konge! Minusgrader, masse snø, to overlykkelige hunder som koste seg glugg, sol og soloppgang på vei opp...ahh! Snakk om å lade batteriene :o) To glade gutter :o) Flere bilder legges snart ut på hjemmesiden :o) Søndag var det runderingstrening - i fantastisk vintervær! Nikee var med og lekte med valpene som var der (han er fantastisk flink med valper - gullet!), og fikk være med å tråkke terrenget. Sprang løs og koste seg glugg :o) Herlige Nikee gutten Zanto hadde flere fine slag i dag (starten og slutten spesielt var fin, syntes jeg :o)) - men kommer litt skjevt inn via midtlinjen et par ganger - da kan han fort begynne å virre rundt, få figuranten i nesen og sette av sted - selv om jeg gjerne har kalt ham inn...hvilket han gjorde også denne gangen da figuranten han nettopp hadde vært hos flyttet på seg - dermed kastet Zanto seg rundt og fór avsted (selv om vi egentlig skulle på andre siden osv.).... Grrr....jaja - etter et frustrert "Neeeiii..." fra meg, med tilhørende kommentar "Nei? Ikke noe nei! Hans jobb er å finne folk, og det gjør han nå " kommentar fra Anette, fikk vi ropt til figurant at han måtte belønne - for det er jo som hun sier; han skal ut og finne folket - hvilket han gjorde, selv om det ble litt "#¤%&"#¤.... Han kommer vannrett inn mot midtlinjen og siden han ikke kan 90 graders vinkelt ut fra min venstre side, så kan jeg heller ikke regne med at han skal komme inn til meg, gå rundt og stille seg opp 90 grader og så gå i rett strekk ut - som Anette så rett, så rett (og som alltid) sa ;o) Begynte derfor med å stoppe ham på midtlinjen når han kom skjevt inn ved å sitte meg på huk med front mot ham og belønne, før han ble startet riktig ut til figurant igjen. Det hadde jeg planlagt å starte med i dag - men hadde glemt det litt i hurten og sturten (av og til går det fort i svingene...) - så Anette minnet meg heldigvis på det :o) Det å finne figuranten blir så knall sterkt for Zanto, at rullegardinene kan gå litt ned og ørene blir "døv", han er i modus "Eg hører deg men eg e litt opptatt med å finne en sånn der super person her ute".....og dermed virring.... Stopp og belønning på midtlinje fungerte greit, syntes jeg. Som sagt; figuranten er sterk for ham, så han fyker avsted og er nå rimelig rett og fin på vei ut når han sendes ut - ser lovende ut :o) Må jobbe mer med dette neste søndag - pluss det å holde ham lengre ute hos figuranten sin. Har tidligere sagt jeg ønsker belønning ikke bare gies "stapp inn i munnen" men nesten litt som en lek, så han må bruke seg litt hos dem for å få den - men det er ikke alltid det skjer. Min flotte figurant som tar slikt utrolig bra, hadde seg en liten matpause så da var det "nye" figuranter på Zanto - flinke de også, altså! Men det må nok gjøres noen justeringer på belønning ute hos figurant. Leke belønning fungerer tålig bra med Zanto når vi trener grunnferdigheter o.l, skulle egentlig ha det som belønning hos figuranten i dag, men glemte igjen lekene i bilen når vi gikk til skogs...typisk... Må ærlig si at jeg er litt usikker på om han hadde vært med på lek, men men - en gang må det testes, så vi får se neste søndag :o) Trikset er nok å tilby heftlig og artig lek - og IKKE vise noen goddiser til matvraket ;o) Vi får prøve oss frem :o) Zanto er flink i sin del av jobben - er vel heller fører det skorter på.... Fikk tatt et bilde på Zanto sitt siste slag når han hadde vært hos figuranten sin - sjekk været, stemingen - ja, også den søte sorte raketten som er på vei tilbake til "mor" ;o) Zanto og figuranten på vei inn Etter rundering trente vi litt - Nikee var så overlykkelig for å få trene litt at han steppet i alt han gjorde..hehe...vennen....korte økter, høy belønningsfrekvens (lenge siden han har trent!) og tjohei gjorde susen, så vi fikk mer fokuserte og bedre økter. Zanto mulket i bilen når Nikee var ute - og motsatt - som de har pleid å gjøre før. Egentlig var begge to stuptrøtte, så det må være litt kjekt å trene med meg da, nå de begge sutrer for at de sitter i bilen mens den andre trener og visa versa...eller? ;o) Det var i hvertfall to trøtte strømper som skilte lag etter en flott helg ut på sen ettermiddag, satser på det ikke blir så lenge til neste gang Nikee vennen er med oss hverken på tur eller på trening :o)

1 kommentar:

  1. Bra med lekse, da får man litt struktur i treninga:) Har sjøl satt opp en ukeplan som æ skal prøve å følge:) For ei deilig helg dåkker har hatt:) Klem

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP