søndag 4. januar 2009

Endelig i gang med rundering igjen

I helgen har vi passet Flatt gutten Lukas, og kost oss ute i mange timer i det deilige vinterværet på tur og med lek i hagen. Lukas gikk spor med sine første eiere, så han ble selvsagt med når Zanto skulle på runderingstrening i dag - tanken var å legge spor til ham så han også skulle få bryne seg litt i dag ;o) Dagen startet som en typisk blåmandag....jeg har vært våken hele-halve natten med tørrhoste, og var da selvsagt trøtt som ei strømpe når klokken ringte. Når jeg var klar til å gå, oppdaget jeg at bilen var frossen...ja...dere skjønner ;o) Heldigvis var ingen av mine kjekke treningsvenner sinte på meg når jeg endelig kom vel 1 time senere enn avtalt (det var visst flere som var sent ute i dag grunnet frossen bil - ikke så gale at det ikke er godt for noe), og treningen startet. Siden jeg fremdeles var litt hostete, var jeg på midtlinjen. Etterhvert som hoste gav seg, var jeg også ute som figurant. Utrolig digg å være i gang igjen, sitte musestille ute i terrenget - klar som et fly til å leke med vovsene som skal finne meg ;o) Hihi.... Turen kom til Zanto gutten, og jeg var veldig spent. Det er tross alt nesten 2 mnd siden sist han runderte, så vi ble enig om at han skulle få synspåvirkning på første slaget sitt, det blåste på andre siden så dermed ville han få vindpåvirking på slag nummer 2. Han skulle ha totalt 4 slag. Synspåvirkningen trigget ham godt, han hadde fin fart ut - men bråstoppet like før busken der figuranten hans satt. Stod og kikket og været, og fór ut til høyre....Hæ? tenkte jeg...før Zanto tok en fin bue og gikk rett på figuranten sin :o) Jippi :o) Bra fart ut på andre slaget også, rotet litt frem og tilbake men jobbet bra og fant figuranten sin :o) Huuurraaa for flinke Zanto :o) På 3.dje slaget ble vi stående og diskutere om han skulle få en ny synspåvirking - jeg mente i utgangspunktet at han ikke skulle ha det, siden han nå var godt i gang - men hører selvsagt på gode råd fra dyktige treningsvenner. Dermed ble det synspåvirkning også på slag 3. Zanto kikket i alle andre retninger enn dit figuranten satt, og jeg fikk "kjeft" for at jeg både snakket til ham og prøvde å vise retning...uuuppss.....godt vi amatører har gode, erfarne hjelpere rundt oss! Zanto så endelig i rette retning, oppdaget figuranten sin og satt av sted. Figuranten gikk i skjul og nok en gang bråstoppet han like før, og svinset rundt omkring. Når han kom for lagt ut på sidene, kalte jeg ham inn og startet ham på nytt. Niks. Noen meter frem og full stopp igjen. Prøvde å støtte med å gå noen skritt, uten at det så ut til å ha synlig virkning på ham. Jeg ble litt usikker på om jeg skulle avbryte hele slaget, eller om jeg skulle hjelpe ham mer ut så han fant figuranten sin og ba de andre om råd. Fikk flere gode råd, men bestemte meg for å følge det som oppfordret til at når du først har startet et slag og har figurant ute - så er det greit å fullføre selv om du må hjelpe hunden frem til figuranten. Zanto og jeg gikk - han ville plutselig gå bak meg, men jeg fikk ham foran meg og pang! Der var nesen hans på igjen, og han sprang frem og fant figuranten sin! SÅ glad for at jeg valgte den løsningen på dette slaget og ikke brøt av :o) 4. de slaget gikk bra - han virket veldig klar da jeg sendte ham, men fór ut til høyre istedenfor rett frem....ikke igjeeen, tenkte jeg....han svinset ut på siden, så jeg kalte ham inn og sendte ham ut på nytt - denne gang gikk han veldig fint ut - og der han skulle - med bra tempo, fant figuranten sin og var sååå fornøyd selv :o) Jeg var på en måte veldig fornøyd med Zanto på økten hans i dag - det er tross alt lenge siden han sist runderte, som sagt, han er ikke mer enn knappe 8 mnd, nytt sted og terreng og ny figurant (den som han fikk synspåvirkn på).....og han fant jo alle figurantene sine på egenhånd! På den andre siden var jeg litt sånn...æææsj....han var jo så kjempe flink sist vi var, vi var jo kommet så bra i gang...! Men som hun ene sa til meg; Han hadde en fantastisk utvikling på veldig kort tid fra han startet som 4 mnd gammel knert til sist han var med som 6 mnd gammel knert, og nå kommer han til nytt sted, nytt terreng, ny figurant, nesten 2 mnd siden sist han var med - og ennå er han bare 8 mnd - han fant alle figurantene sine, men du må huske på å justere kravene også i runderingen etter hva han kan klare. Runderingstrening er litt trappetrinns-trening. Noen ganger går vi noen trinn opp, andre ganger må vi ta noen trinn ned! Må jo selvsagt si meg enig....Zanto'en min er jo flink....- kjempe flink, faktisk! Bare jeg som burde ha husket bedre på alt dette og lagt listen litt bedre til for ham.....har visst veldig høye krav til min lille, flinke venn....tror jeg innbillte meg at alle bitene ville "falle på plass" igjen for ham etter de to første slagene, å salg 3 og 4 ville gå som ei kula...men det er jo selvsagt veldig urettferdig av meg å kreve av ham, stakkers. Zanto var ikke spesielt interessert i å gå inn i bilen igjen - han syntes nok det var bånn i bøtta nå som han var kommet så godt i gang...kanskje han skulle hatt seg 2 slag til før vi hadde gitt oss? Hmmm....men så skal jeg jo ikke overdrive med ham heller siden det er en stund siden sist... Lurer forøvrig også på om ikke den stoppen midt i runderingsøkten hans også kan skyldes at vi andre ble stående og diskutere om han skulle ha synspåvirkning eller ikke, slik at han ble litt "off" før han ble sendt ut igjen. Zanto er en hund som fort kan gires opp. Når han er i farta, så er han i farta, men samtidig så forholder han seg i ro om jeg er i ro. Nå ble han stående en stund med meg passiv, rett fra slag 2 og før han fikk gå ut på slag 3. Er ikke sikker, men lurer litt på det. Neste gang skal i hvertfall kravene ned, pluss at jeg må planlegge litt bedre hvordan jeg vil gjøre det og rådføre meg med de andre før jeg henter ham fra bilen, så ikke det blir lange stopp midt i mellom 2 slag. Det tror jeg i hvertfall kan være greit :o) Når alle var ferdig å rundere - inkludert den vidunderlig skjønne sorte schäfer valpen på 13 uker *smeeelt*, så la jeg et sportil Lukas gutten med 6 leker - der favoritten: den brune kaninen, lå som sporslutt. Var forberedt på å måtte hjelpe ham i gang med sporet, og var veldig spent på hvordan han ville gå; om nesen ville gå rett i bakken og holde seg der, eller om han ville svinse rundt. Hadde visst ikke trengt å gruble sånn på det ;o) Lukas fant sporstart selv, han - og satt i gang :o) Her var det bare til å få bena med seg.. ;o) Han ble distrahert av en hund like bortenfor som begynte å bjeffe - og dermed var han "off" og mer fokusert på den andre hunden. Startet ham igjen med å vise ned på bakken, og han satt i gang igjen - nok et avbrudd med den andre hunden som startet å bjeffe - men nå kom Lukas raskere i gang igjen selv - kjempe flott! :o) Han gikk ut av sporet sitt noen ganger, men fant tilbake til sporet selv - med unntak av 1 gang. Sporet var storesett rett frem, med en liten svak vinkel før litt oppover, over en liten haug, litt ned igjen og så sporslutt. Det var i slutten av vinkelen og før terrenget gikk litt oppover jeg måtte hjelpe ham og vise ham ned på bakken. Deretter gikk han resten av sporet sitt som en kule :o) Flinke Lukasen! Skal love han var happy da han fant kaninen sin på slutteb av sporet! Jubel, tjohei og litt lek, før Luk'en bar kaninen sin tilbake til bilen, stolt som en hane :o) - Men før han ville inn i bilen så måtte han vise de andre som stod der hva han bar på..hehe :o) Han fant 4 av sine 6 leker - det må jo sies å være kjempe bra for en 7 åring som ikke har gått spor på mange år, vel? Jeg syntes i hvertfall det :o) Nå er det litt slappings før trening på Stend. Vi er en god gjeng som har gått sammen og spleiset på leie av ridehallen der søndagskveldene. Skal bli digg å komme i gang igjen der også :o) Pleier å ha Nikee med meg der og veksle på trene/pause på ham og Zanto, men i dag tror jeg faktisk jeg skal ta bare Zanto med siden det er første gang på...ja...som sagt...lenge. Zanto er kaputt etter runderingsøkten sin, så det får bli en kort treningsøkt på grunnferdigheter, tenker jeg :o) Ha en fortsatt fin-fin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP