onsdag 28. januar 2009

Et par økter på fellestrening

Så var det fellestrening igjen - hurra ;o) Hadde teori i Konkurranselydighettrinn II kurset jeg går hos Canis i går, og fikk meg nok en bekreftelse på at jeg trener noe i meste laget med Zanto som ikke er blitt 9 mnd en gang (hvis en planlegger treningen godt og har satt opp kriterieplan og er flink til å loggføre fremgangen/ resultatet etter treninen, er det ofte nok med 10-15 min da treningene blir mer effektive, konsise osv. ...uupppss...). Zanto har vært litt "daff" i det siste - ikke daff daff, men nesten litt sånn "Ja, vil gjerne trene men er i grunnen sliten". Den super iveren under treningen har liksom ikke vært der så mye som ellers....så dermed ble det noe kortere og små økter på stuegulvet mandag kveld - i går når jeg var på teori, hadde han helt fri og koste seg glugg med "far" på besøker. I dag var han der i mot mer giret, og klar for trening :o) Han hoppet ut av bilen, kastet noen blikk på hundene som trente på banen før han tok kontakt og låste blikket mitt..."Eg e klar!" ;o) Tok frem musematten og fikk noen skikkelig gode tramp på musematte, en kanon bra lekeøkt og en veldig bra lekeøkt (ikke så høy intensitet som første økten). Hentet frem igjen kassen for å trene utgangsstilling da han har vært skikkelig sirup på utgangsstillingen de siste dagene - han som har klasket så bra inn på siden! Hjeeelp - men oki - ser i historikken i bloggen at vi startet med denne typen utgangsstilling (hadde "gamle" varianten før) i begynnelsen av januar...så kanskje det bare er en overgangsfase? Uansett, med kassen er han kanooon flink - veldig glad og ivrig ;o) Fikk noen gode leke økter der også - han legger seg godt bakpå og holder i mot nå :o) Zanto var også med på sin andre fellesdekk - er godt fornøyd! Han dekker frivillig og får belønning ned mellom frembena for å "markere" at vi trene bli liggende (ingen kommendo - han dekker frivillig og blir liggende). Jeg flyttet på meg rundt om kring, både til siden og foran - med front/ rygg til. Han reiste seg et par ganger, men gikk rett i dekk igjen (frivillig) når jeg kom tilbake til ham. Fikk masse kos og skryt etterpå - gjett om han var stolt...hehehe...frem med kassen, opp med hodet og logre, logre, logre...hehehe ;o) God pause i bilen, før ny økt. Denne gang noen rep på kassen, fokus når fører går bakover og noen fri ved fot'er. De fleste tutler hjemover, så da fikk Zanto leke med burstags-jenten Flax på 3 år (Flatt) og Tintini (mor til Flax på 10 1/2) - gjett om det var gøy! Skal love Zanto digget den avslutningen på treningen, ja ;o)

5 kommentarer:

  1. Hei igjen,

    Er enig med deg at det ikke svarer seg å trene for lange økter. Har merket det hos Falco også, han blir mindre konsentrert, dvs. han blir lettere distrahert av forstyrrelser, er også treigere med å tilby atferd. Kan og begynne å hoppe opp og vimse fælt. Da er det rett i pausemodus, og en liten snuserunde bort til bilen. Trenger ikke være lange pausen har jeg sett, men er obs på korte økter etterpå, kanskje 3 mintter (pluss at jeg har 100% fokus på treningsøkten!). Problemet er at det er så lett å bli revet med når han gjør det bra at jeg
    glemmer tid. Har fått beskjed fra instruktør at vi tar med klokke på trening og holder oss til f.eks. 3 minutters økter, effektive sådann.
    Burleker var endel av programmet for forrige helgs kurs, og målet etterhvert er at han skal kunne gå i buret i pausen mens den andre hunden trener slik at vi får utnyttet treningstiden bedre. Har brukt shaping og fått klikket han inn i buret nå. Gjenstår å få flyt og generalisert øvelsen og ikke minst sette på kommandoen "buret". Det viktigste dog er at jeg ser han klarer å slappe av i buret. Hvis ikke er det ro og pause i bilen.
    Kan tenke meg at Zanto satt pris på avslutningen på treningen!! Formodentlig trøtt som det holder etter en fin trening. Me snakkes!!!

    SvarSlett
  2. Ja ikke sant? Korte, planlagte og effektive økter er super bra! Jeg har begynt å legge frem antall godbiter ut i fra hvor mange rep jeg skal ha på en adferd (da har jeg også bestemt meg på forhånd for hvilken adferd jeg vil trene på). Skal jeg ha 5 sitter og så lekepause, så har jeg kun 5 godbiter og leken i lommen. Når det er tomt, så er det lekepause før ny økt. Samme en gang til - og så gjerne en litt lengre pause. Kjempe bra trening både for meg og for Zanto ;o)
    SÅ gøyt å få oppdatering på hva dere trener på og hvordan det går - tenker masse på dere, vet du ;o)

    SvarSlett
  3. Heisann grabben! just så at vi får alt på det rena.. Tintini er inte min mor. Jag er opprinnelig från sverige. Heisann og hoppsann.

    SvarSlett
  4. Uppps...var sikker på jeg hørte Tone si til Flax en gang "Vær grei med din mor" eller noe slikt...så da tenkte jeg: "åååaaa...mor og datter - så herlig!"...sorry! Skal ta meg kreftig sammen....

    SvarSlett
  5. Hei Elín! :) Skal du på Varden i morgen? Send en mail hvis du skal, har lyst til å komme ned for å se/med eller uten hund. Sikkert kjedelig å være der alene.

    Ps, noe har stjelt mobilen min (:O), så hvis du skal ha kontakt må du sende mail!

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP