søndag 11. januar 2009

Rundering og søndagstrening

Med to super girete hunder i bilen og en plan i hodet utarbeidet etter lang og fin samtale med Anette, bar det avsted til ny runderingstrening. I dag var vi 6 stk, til tross øs pøs sidelengs regvær og kraftig vind! Det kan vel kalles dedikerte hundeeiere, eller hva? ;o) Zanto var første mann ut, og før han ble hentet i bilen, ble figurantene forklart hva de skulle gjøre. Vi hadde en figurant på hver side, som skulle gi Zanto synspåvirkning. Når han kom ut; belønning, før de skulle bli passiv så han ville trekke inn til midtlinjen igjen - og dermed se den andre figuranten på motsatt side, som skulle gjøre det samme. Etter de to første slagene stoppet han med meg på midtlinjen, men etterhvert fór han fra side til side i bra fart og ganske så rett ut i terrenget. Figurantene flyttet seg gradvis fremover i terrenget, slik at han fikk en 8-10 slag, der de 4-5 siste var nokså flotte om jeg kan si det :o) Min jobb på midtlinjen var å dirigere figurantene, sørge for å stå med nesen mot neste slag slik at Zanto skulle få forståelsen av at "der mor sin nesen peker, er der jeg skal gå ut" samt passe på at han passerte meg på venste side...en litt mer aktiv del i arbeidet på midtlinjen enn det jeg har hatt før (blitt vist hvor utslaget skal være, stått passiv og ventet til Zanto har funnet figuranten, gått ut, tatt ham i bånd og så blitt vist nytt utslagsted) - Veldig kjekt og lærerikt å gjøre det på denne måten - ble mye mer oppmerksom på hvordan Zanto gikk ut (at han gikk rett ut og med fin fart - jada, vet jeg ikke skal bekymre meg om fart, for det vil komme uansett ;o) men noterte nå det bak øret). I starten stod figurantene noe langt ut i terrenget, så de ble dirigert nærmere og dermed kunne synspåvirkningen taes bort. En rimelig enkel oppgave for min del sånn sett, men siden mitt øyemål ikke nødvendigvis er så fabelaktig, så kan beregningene fort bli litt sånn tsjaa....og dermed fikk jeg et par utslag der Zanto passerte meg på høyre side fremfor venste....er ikke heeeeelt fornøyd med eget "arbeid", men oki - alt skal være en første gang....og Zanto jobbet veldig bra! Anette - super som alltid :o) - rådet og tipset, og stoppet meg når jeg ble for grublete (kan plutselig analysere og gruble på løsninger vedr. ting som kanskje aldri dukker opp som et problem engang "hva om, hva hvis...") ;o) Hehehe...hun kjenner meg rimelig godt etterhvert ;o) Vi var så heldige å ha besøk av Thomas Stokke og hundene hans på treningen i dag også - så her var det også masse nyttig tips å ta med :o) La et spor for Nikee, som hakket tenner i bilen av spenning (han gjør faktisk det når han blir super ivrig...)....han begynte mer eller mindre å spore i det han kom ut av bilen - klar for å jobbe :o) Hadde lagt et litt vanskeligere spor enn det jeg har lagt for ham før - de har nok vært en smule for lett for ham å gå, de jeg har lagt til nå - og tok selvsagt hensyn til at det var et nytt terreng, skikkelig regnvær, mye gjørme og vannpytter. Siden Nikee går utrolig bra med nesen plantet, så bestemte jeg meg likevel for - og til tross overnevte utfordringer - å ha lengre avstand mellom godbitene. No problemas for denne gutten - kunne visst redusert godbitene i sporet ennå mer, gitt! Han gikk utrolig bra de første 30-40m, gikk ut på en kryssning jeg hadde gjort, før han var kjapt tilbake på rette spor igjen. Neste 30 meterne gikk han igjen super bra, noe i stuss der vannpyttene var mange - men fikk virkelig fart på seg når han fant sporet sitt igjen. Snakk om olja lyn! Avslutningen var en liten vinkel før litt opp og inn et stykke i terrenget, nesten så jeg angret på at jeg ikke hadde lagt et lengre spor til ham så utrolig bra som han gikk på slutten. Ja ja - får huske på det til neste gang :o) Om kvelden var vi på lydighetstrening - skulle ha rep på kassen og utgangsstilling - denne gang var det faktisk en del som møtte opp, så det ble i bøtter og spann med forstyrrelser på Zanto'en. Fikk likevel til en bra økt med utgangsstilling og lek som belønning :o) Har tatt opp igjen øvelsen fokus på fører når fører går bakover for å jobbe opp igjen den fine fri ved foten Zanto har hatt - han har begynt å ploge litt under fri ved fot øvelsen, så her får vi ta fatt i det før det blir for ille :o) Ellers trente vi litt rygging og håndtaget, og Zanto fikk smasket og flørtet med nydelige, lille Kelly til Bodil. Så kjekt å treffe dem igjen :o) Skal bli kjekt på fellestreningene fremover, når så mange dyktige og hyggelige hundefolk stiller -og ikke minst; trene med forstyrrelser igjen! :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP