torsdag 8. januar 2009

Trening!

Søndag kveld var Zanto og jeg på fellestrening på Stend for første gang på 2 mnd. Eller fellestrening og fellestrening....det var 3 stk da jeg kom, etter 15 min 1 mindre og innen 1 time var gått var alle på vei hjem....men oki - mitt mål var at Zanto endelig skulle få trene noe annet enn håndtarget og slike "rolige" øvelser - nå skulle vi ha mer action og med ivrig lek som belønning :o) Hadde skrevet opp på hva jeg ønsket å trene på, og var fast bestemt på å følge dette og ikke la meg spontant rive med av andre flotte frivillige adferder som Zanto eventuellt ville tilby underveis....som tenkt så gjort :o) På 1 time trente vi utgangsstilling med og uten kloss, fri ved fot, stå og bli stående - samt med kommando fremfor fører samt når fører går bakover etc., og må vel si at Zanto sin stå og utgangsstilling ble nokså flotte etterhvert :o) Mandag trente vi litt inne, tirsdag skulle vi treffe en venninne for å trene - men dette ble avlyst, så dermed ble det litt innetrening også denne dagen. Været i Bergen har vært nokså løgent (= bergensk uttrykk for merkelig) de siste dagene med alt i fra opplett, blå himmel og sol, snø, regn, vind og vindstille - kaldt og veldig kaldt så vannrørene fryser....og alt dette gjerne i løpet av det samme døget! Dermed har det blitt innetrening - litt fordi været har vært ufyselig, og litt for å slippe å ha konkurranse med snøen som fyker rundt i alle retninger (Zanto elsker snø...), spesielt nå som vi har startet oppfriskningen. Det får bli et forstyrrende element om litt, når øvelsen er sikrere (80 % regelen) :o) I går, onsdag, hadde Zanto og jeg avtale med Simen og Oliver om å treffes og dra sammen til retrieverklubben sin lydighetstrening. Som sagt så har værgudene hatt mye moro i Bergen siste døgnene, så bakken ned til klubben var speilglatt med nysnø oppå. Ikke en sjel å se på banen - treningen var avlyst siden ingen kom seg hverken opp eller ned til banen hverken med bil eller til fots! Faaader.....Vi bestemte oss for at det ikke skulle stoppe oss, og kjørte på jakt etter en stor parkeringsplass som også var bra opplyst (ikke enkelt å trene svart hund i mørke)....hvilket vi fant. Ble enige om å trene en og en, slik at den andre kunne observere og gi råd - kjempe nyttig! Simen og Oliver er kommet veldig langt i treningen sin - det er en fryd å se på dem, se hvor flotte resultater de har fått ved å legge ned så mye arbeid i treningen, pirke på øvelser - og ikke minst: se for en formidabel utvikling de har hatt bare de siste månedene! Simen har også blitt utrolig dyktig i forhold til å "lese" en treningsøkt, gi råd og forslag til løsning - kjempe GØY :o) Tok opp igjen utgangsstilling prosjektet mitt (Zanto kommer egentlig på plass inn på "gamle" måten der han går inn på høyre og setter seg på venstre side - har bestemt meg for å gjøre denne litt om og ta "svenske" versjonen når vi trener Lp, og kanskje heller beholde "gamle" versjonen i forbindelse med apportering - må gruble litt), så vi startet med kassen og fulgte Simen sine instrukser på fremgangsmåte for å få en bra utgangsposisjon. Gikk veldig veldig bra - er bare 2 gang Zanto trener dette, så han er en oppvakt skatt og gullgutt ;o) Så utrolig greit å ha noen som ser på treningsøktene og kan si når hunden står/ sitter rett - i motsetning til når man trener alene (som man ofte gjør...), der hode og nakke er vridd i diverse retninger for å sjekke at hunden er rett...så dette må gjentaes :o) Jeg var forstyrrende element for Oliver på fri ved fot øvelsen - og på bare noen økter gikk han fra å la seg forstyrre på tramp/klapp til å totalt ignorere forstyrrelse som at jeg gikk tett tett oppi ham, lokket osv. SÅ BRAAAA! Disse guttene er bare så flinke :o) Anette og Cassius kom også en tur - kjempe kjekt! To stk forstyrrende elementer fikset flinke Oliver også! Hurra for Oliver og Simen :o) Det ble litt diskusjon og prat om forskjellige øvelser og løsninger til disse, diverse grener innen hundesporten - alt i fra LP, rundering og ikke minst: burleker. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor dette er så fabelaktig - rent bortsett fra dette med tryggheten i buret, dra nytte av det i forhold til inn/ ut av bil osv. osv. - så den diskusjonen passet jo greit siden Simen er burlek fan og kunne dermed fortelle litt ;o) (er ikke helt pang! overbevist over hvor fabelaktig dette er ennå, men kjør på og fortell meg! ;o)) Fikk oss noen økter til etter lang pause med hundeprat - hver for oss, og en og en. Bra med litt egentrening også, slik at de andre hundene kan være forstyrrende element for hverandre. Zanto takler det rimelig bra syntes jeg - bortsett fra når en lekende hunde-kompis kom litt for nærmt. Da ville han gjerne være med i leken, men øvelse gjør mester! Anette er bare så herlig å trene med, hun har så mye kunnskap og løsninger på øvelser, at det er en fryd å få ta del i kunnskapsflommen ;o) Har forøvrig også vært litt frustrert over at jeg ikke har brukt lek mer i treningsøkter med Zanto, og startet derfor for ca 1,5-2 uker siden med mini lek økter og thjo-hei hvor det går. Har fulgt det gamle rådet om ikke å leke med valpen og "la valpen leke på egenhånd" som kom fra mange forskjellige før vi hentet Zanto (han er vår første valp - Max var omplasseringshund) - dumme meg. Ser poenget med det i forhold til inne, men hvorfor da ikke bare leke ute? Og hunden trenger jo på ingen måte å bli en paraply hund inne fordi man leker litt inne i forbindelse med trening og belønning... Angrer meg veldig på det og fortalte det på treningen i går. Fikk mange flotte råd på å jobbe inn lek ennå bedre som belønning - Zanto viser alt nå at han syntes det er artig med litt lek som belønning og trigger, selv om interessen kan vare alt i fra 3 sekunder til 4 minutter....hmm....masse igjen å jobbe med, men dette får vi til ;o) Diskuterte også runderingsøkten til Zanto og fikk vel kanskje indirekte litt kjeft (ikke sant, Anette - hehe) på at jeg valgte løsningen "å støtte hunden ut" på slag 3, når jeg ble i tvil om hva jeg skulle gjøre.... Jeg har aldri gått rundering før og dermed overlatt både Zanto og meg til det erfarne "runderingsfolket", og gått blindt og uten protester slik som vi har blitt anbefalt og vist. Har sett på Canis TV - og ble påminnet i går - at det er forskjell i klikkerfolkets rundering kontra redningshund folkets rundering - og vi er vel et resultat av god mix fra begge leire og litt til. Heretter skal jeg holde på det med å bryte øvelsen om hunden gjør feil, slik vi gjør i klikkertrening ellers - og ikke la Zanto lete, lete, styre, styre og bare tulle rundt - som sist søndag på slag 3. Jo, han fant figuranten sin - han gjorde det - men for å tydeliggjøre hele øvelsen for ham burde jeg ha brutt. Har grublet på det siden siste blogger innlegg, og diskuterte det med Anette i går, som sagt, - og ser enda tydeligere nå, at jepp - det var nok det jeg skulle gjort. Feil = avbryt øvelsen. Også i rundering. Basta bom... ;o)

2 kommentarer:

  1. Så fine ting du sier om meg og Oliver! Du og Zanto er utrolig flinke dere óg, tenk hvor lenge han konsentrerer seg med masse forstyrrelser, og enda så ung! Han er mye flinkere til å "holde ut" enn det Oliver er, det må jeg bare si!

    Et hett tips for deg vil være å skrive en kriterieplan, og deretter loggføre. Noen ganger ligger du litt for langt under 80 %, mens de fleste gangene ligger du for langt opptil 100%.

    Skriv en kriterieplan er på bloggen og før inn loggen, så kan jeg hjelpe deg!

    Forresten, syntes du jeg maste for mye i går når du trente? Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre instruktør?

    SvarSlett
  2. Hehe - du tok meg på kornet! Har vel sagt en god stund nå at jeg skal skrive kriterieplan på alle øvelsene vi jobber med, men den har nok lagt litt mer i hodet enn på papiret så langt ;o)
    Samme med loggføring. Må skjerpe meg - var flinkere til det i høst - rart hvor fort man faller ut når treningen stopper litt opp en stund...skjerpings må til ;o)
    Er veldig stolt av Zanto'en min og syntes han er super flink for å være en liten knert (om ikke i størrelse, men i alder da ;o)).

    Du og Oliver ER jo kjempe flinke - det var vedig kjekt å trene med dere i går - og vittig å se på Zanto og Oliver i herlig lek ;o)
    Manglet bare Nikee...hehehe.... ;o)
    Og nei, du maste ikke for mye ;o) Var deilig å koble ut knollen litt (som ellers går på høygir..hehe...),være "rookie" og bare ta i mot flotte tips og instruksjon! Du er blitt skikkelig flink, Simen - vi gjør det gjerne igjen - så får du også trening i å instrure ;o)Ja, om du vil da :o)
    Kanskje med noen tester til deg som instruktør neste gang? Hehehe...neida, bare tøyser ;o)

    SvarSlett

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP